Waar wilt u heen?
Vertrek datum tussen

Travelnauts

Algemeen

Deze pagina’s zijn speciaal samengesteld om u antwoorden op de meest gestelde vragen te geven. Daarnaast vindt u uitgebreide informatie over Schiphol, gezondheid en het reizen met kinderen, vakantiespreiding, vermaak voor onderweg en allerlei onderwerpen waar u aan zou moeten denken.

Tips per vervoermiddel

Tips bij het vliegen:
- Check zo vroeg mogelijk in, er is zeer veel te doen op Schiphol, speelplaatsen (bij het Panorama deck) tot vliegtuigen kijken. Verder is er een babylounge op Schiphol: www.schiphol.nl
- Zorg dat de kinderen uitgerust in het vliegtuig stappen.
- Zorg dat uw buggy pas bij de gate afgegeven hoeft te worden, zodat “de kleine” ook kan slapen/liggen voor vertrek.
- Vraagt u ons altijd om een babybasket. Het maximum gewicht van de baby verschilt per luchtvaartmaatschappij, dit ligt meestal tussen 7 en 10 kg.
- Een maxi cosi mag mee het vliegtuig in, erg gemakkelijk als er een plaats naast u vrij is, anders kan deze gewoon de handbagage vakken in.
- Zorg dat u wat snoepjes bij u hebt voor tijdens de vlucht.
- Travelnauts regelt baby- en kindermaaltijden aan boord voor u.
- Hoe gemakkelijk het ook gezegd is…: trekt u zich niets aan van andere mensen wanneer uw baby huilt, dit is heel normaal en gebeurt thuis, bij opa en oma, en dus ook in het vliegtuig.
- Neem een etui of rugzakje mee met eigen speelgoed zoals de favoriete knuffel, kleurpotloden, klein speelgoed en een klein cadeautje/een verassing. Andere suggesties zijn: luister cd’s/walkman, draagbare dvd speler (ook handig voor in de auto/camper), leesboeken en kleurboeken.
- Spreek met uw partner af wie er op de kinderen let, wissel dit ook af met elkaar.
- Stop een geplastificeerd naamplaatje of een briefje met naam, adres en uw mobiele nummer erop in de zak.
- Drink veel aan boord, de lucht is erg droog.
- Neem neusspray mee.
- Neem oordopjes mee.
- Maak een lekker plekje in de stoel.
- De Travelnauts bestemmingen liggen op minimaal 6 uur vliegen, vraag uzelf af of uw kind dit aan kan.
- Houdt u rekening met een jetlag bij aankomst. In Azië komt u in de vroege ochtend aan (lokaal), in het Westen komt u in de namiddag of avond aan. Probeert u z.s.m. het lokale tijdsritme over te nemen. Hiermee bent snel over uw jetlag heen. Uw kinderen passen zich sneller aan dan u denkt!
- Neem extra droge kleding mee, een bekertje, flesje of wat dan ook, kan zo omvallen.

- Zorgt u ook voor warme kleding, bijvoorbeeld een extra trui, voor in het vliegtuig.
- Neem wat extra luiers en babydoekjes mee in het vliegtuig, voor de zekerheid.
- Spreek af om afwisselend de baby te verschonen, gun elkaar dus ook een paar uurtjes rust onderweg.
- Wandel af en toe met de kleine door het gangpad. Achter in het vliegtuig of in de pantry in het midden is altijd wel ruimte om wat langer te staan. Maak uw kind hier uiteraard niet voor wakker.
- Probeer het ritme van het cabine personeel aan te houden. Wanneer de luiken voor de ramen dicht gaan, probeer wat te slapen.
- Indien u uw kind borstvoeding geeft, trekt u zich dan niet zoveel aan van de tijdstippen waarop u wel of geen voeding geeft tijdens de vlucht. Geef uw kind voeding wanneer het hierom vraagt. Zodra u aankomt kunt u het normale ritme weer oppakken.
- Zorg bij de start en landing dat de kinderen ergens op kunnen kauwen of iets eten, bij baby’s is een speentje of de fles/borstvoeding handig. Maak de neus vrij d.m.v. een neusspray. Dit om het dicht gaan van de oren tegen te gaan.
- Over het algemeen betalen baby’s 10% van de ticketprijs voor volwassenen is de prijs voor de kinderen 75% van de volwassenen prijs, ofwel: 90% korting en 25% korting.


Tips bij autohuur:

- Huur altijd een ruime auto. Wellicht bespaart u € 20,- per week op een kleinere categorie, maar dit weegt niet op tegen het ongemak van niet genoeg ruimte hebben. Denk bijvoorbeeld aan het niet iedere keer te hoeven inklappen van de buggy of kinderwagen.

- Indien u met baby’s reist, neem de maxi cosi mee (eventueel met een extra handdoek tegen transpiratie)
- Indien uw kind in Nederland wagenziek is, bedenk dan goed dat de wegen in bijvoorbeeld Azië niet overal goed zijn, hobbelig, veel bochten et cetera. In Amerika kunnen de afstanden langer zijn.
- Travelnauts zal proberen gratis autozitjes voor u te verzorgen. Op een aantal bestemmingen, bijvoorbeeld Amerika, is dit niet mogelijk. U dient rekening te houden met ca. US$ 7 tot US$ 10,- per dag.


Tips bij de camper huur:

- Maak van de slaapruimte van de kinderen een eigen kamertje

- Neem uw maxi cosi mee
- Gebruik uw autogordels in de auto.


Tips bij het cruisen:

- Reserveer, indien beschikbaar en het budget het toelaat, een buitenhut. De kinderen hebben iets te zien en staan meer in contact met de buitenwereld. Een binnenhut heeft geen raam en kan een benauwd gevoel geven.

- Excursies; reserveer zoveel mogelijk excursies aan boord, dit geeft de garantie dat u niets op de bestemming mist.


Tips bij het huren van een auto met privé chauffeur:

- Neem een eigen maxi cosi of kinderzitje mee, deze zijn namelijk niet altijd beschikbaar. Zeker niet in Aziatische landen. Bij boeking zullen we u nader informeren.

 

Tips van We Are Travelers:
Op de online reisgids We Are Travellers vindt u allerlei handige reistips en persoonlijke reisblogs. Hiermee kunt u nog beter bekijken welke reisbestemming voor u de juiste is en u goed voorbereiden op uw volgende vakantie.

 

Welke airlines zijn kindvriendelijk?

Travelnauts selecteerde voor u en uw gezin de beste luchtvaartmaatschappijen, zoveel mogelijk directe vluchten, maar ook kindermaaltijden en entertainment aan boord is van groot belang.

Air Canada
Kindvriendelijkheid: 8

Eigen video scherm:
Ja, alle toestellen van Air Canada zijn voorzien van persoonlijke touch-screen videoschermen.
Magnetron:
Ja, melk/water wordt zonder probleem opgewarmd.
Kinderspeeltjes:
Tijdens de vlucht worden kleurplaten, en/of kleine speeltjes uitgedeeld, inflight entertainment met tekenfilms. Aansluiting voor laptop, nintendo, etc. zijn aanwezig in de toestellen van Air Canada.
Kindermaaltijden:
Kindermaaltijden vanaf 2 jaar, zacht, gemakkelijk te eten voedsel dat populair is bij kinderen. Baby maaltijden zijn eveneens verkrijgbaar. (fruit, groente, vlees, dessert, gepureerd) Speciale maaltijden dienen tenminste 48 uur voor vertrek te worden aangevraagd.
Bagage kinderen:
Zoals de volwassenen.
Babybedje:
Deze kunnen wij aanvragen voor vertrek, bevestiging vindt echter pas plaats op de luchthaven. Er zijn babybedjes op de Boeing 777, 767 en A330.
Bagage baby:
Indien u met een baby reist en dus niet volledig betaalt, mag er 1 stuk bagage handbagage meenemen van maximaal 10 kilo. U mag 1 stuk bagage inchecken van maximaal 23 kilo. Een kinderwagen die opvouwbaar is als ´paraplu´ kan aan board/ tot aan gate worden meegenomen. Grotere kinderwagens dienen te worden ingecheckt.
Kinderkorting:
25% (2 tot en met 11 op de dag van vertrek)
90% (Babykorting 0 tot en met 1 op de dag van vertrek)

Het is altijd aan te raden om bij reservering al de stoelnummers te boeken. Hier zijn geen extra kosten aan verbonden.

British Airways
Kindvriendelijkheid personeel: 7

Eigen video scherm:
Op de intercontinentale vluchten meestal wel, afhankelijk van de route. Er worden Disney en Cartoon Network programma’s uitgezonden, daarnaast een groot aantal kinder- familie films (Engels)
Magnetron:
Ja, melk/water/ baby-eten (ongeopend) wordt zonder probleem opgewarmd. Babyflessen kunnen niet worden gesteriliseerd.
Kinderspeeltjes:
Ja, bij vluchten vanuit Engeland krijgen de kinderen een rugzak met speeltjes. Er is een rugzak voor kinderen van 3-5 jaar en een rugzak kinderen van 6-12 jaar.
Kindermaaltijden:
Ja, deze vragen wij bij boeking voor uw kinderen aan (2 tot en met 11)
Bagage kinderen:
Zoals de volwassenen.
Kinderstoel:
Ja, voor kinderen van 6 maanden tot 2 jaar. Uw kind mag maximaal 13 kilo wegen. Dit dient u zelf te regelen op de luchthaven; hier gaat het om ‘wie het eerst komt…’!
Babybedje:
Deze kunnen wij aanvragen, bevestiging vindt echter pas plaats op de luchthaven. Op de dag van vertrek mag uw kind niet meer dan 9 kilo wegen en niet langer dan 65 centimeter zijn. De maximale leeftijd is 12 maanden.
Bagage baby:
Indien u met een baby reist en dus niet volledig betaalt, mag er 1 stuk handbagage van maximaal 6 kilo worden meegenomen. U mag 1 stuk bagage inchecken van maximaal 23 kilo.
Kinderwagen:
Deze mag gratis mee.
Kinderkorting:
67% (2 tot en met 11 op de dag van vertrek)
90% (Babykorting 0 tot en met 1 op de dag van vertrek)

Delta Airlines
Kindvriendelijkheid: 7

Eigen video scherm:
Nee, alleen een gezamenlijk scherm.
Magnetron:
Ja, melk/water wordt zonder probleem opgewarmd.
Kinderspeeltjes:
Ja, de kinderen krijgen een “speelpakketje”.
Kindermaaltijden:
Ja, deze krijgen de kinderen automatisch (2 tot en met 11).
Bagage kinderen:
Zoals de volwassenen.
Babybedje:
Deze kunnen wij aanvragen, bevestiging vindt echter pas plaats op de luchthaven. Er zijn babybedjes op de Boeing 777, 747 en 767. Deze kan gebruikt worden tot de leeftijd van ongeveer 6 maanden. Dit wordt bij incheck bekeken.
Bagage baby:
Indien u met een baby reist en dus niet volledig betaalt, mag er 1 stuk handbagage van maximaal 6 kilo worden meegenomen. U mag 1 stuk bagage inchecken van maximaal 23 kilo. Een kinderwagen gaat gratis mee.
Kinderkorting
25% (2 tot en met 11 op de dag van vertrek)
90% (Babykorting 0 tot en met 1 op de dag van vertrek)

KLM
Kindvriendelijkheid: 8

Eigen video scherm:
Alleen indien u in een Boeing 777 of Airbus A 330 reist (Nederlands).
Magnetron:
Ja, melk/water wordt zonder probleem opgewarmd.
Kinderspeeltjes:
Ja, de kinderen krijgen een “speelpakketje”.
Kindermaaltijden:
Ja, deze vragen wij bij boeking voor uw kinderen aan (2 tot en met 11).
Bagage kinderen:
Zoals de volwassenen.
Babybedje:
Deze kunnen wij aanvragen, bevestiging vindt echter pas plaats op de luchthaven. Op de dag van vertrek mag uw kind niet meer dan 9 kilo wegen en niet langer dan 65 centimeter zijn.
Bagage baby:
Indien u met een baby reist en dus niet volledig betaalt, mag er 1 stuk handbagage van maximaal 10 kilo worden meegenomen. De afmetingen mogen niet groter zijn dan 55 x 35 x 25 centimeter. U mag 1 stuk bagage inchecken van maximaal 10 kilo.
Kinderwagen:
Deze mag gratis mee.
Kinderkorting:
25% (2 tot en met 11 op de dag van vertrek)
90% (Babykorting 0 tot en met 1 op de dag van vertrek)

Malaysia Airlines
Kindvriendelijkheid: 8 (niet Nederlands sprekend)

Eigen video scherm:
Ja, wel zijn alle films en spelletjes in het Engels.
Magnetron:
Ja, melk/water wordt zonder probleem opgewarmd.
Kinderspeeltjes:
Ja, de kinderen krijgen een “speelpakketje”.
Kindermaaltijden:
Ja, deze krijgen de kinderen automatisch (2 tot en met 11)
Bagage kinderen:
Zoals de volwassenen
Babybedje:
Deze kunnen wij aanvragen, bevestiging vindt echter pas plaats op de luchthaven. Bij Malaysia Airlines kunnen kinderen tot ongeveer 9 tot 12 maanden in een baby-bedje, dit wordt bij incheck bekeken. Het maximale gewicht is 12 kilogram.
Bagage baby:
Indien u met een baby reist en dus niet volledig betaalt, mag er 1 stuk handbagage van maximaal 10 kilo worden meegenomen. U mag 1 stuk bagage inchecken van maximaal 6 kilo.
Kinderwagen (buggy):
Deze mag gratis mee (wanneer deze inklapbaar is)
Kinderkorting:
25% (2 tot en met 11 op de dag van vertrek)
90% (Babykorting 0 tot en met 1 op de dag van vertrek)

Singapore Airlines
Kindvriendelijkheid: 8 (niet Nederlands sprekend)

Eigen video scherm:
Ja, wel zijn alle films en spelletjes in het Engels.
Magnetron:
Ja, melk/water wordt zonder probleem opgewarmd.
Kinderspeeltjes:
Ja, de kinderen krijgen een “speelpakketje” in een rugzak.
Kindermaaltijden:
Ja, deze krijgen de kinderen automatisch (2 tot en met 11).
Bagage kinderen:
Zoals de volwassenen.
Babybedje:
Deze kunnen wij aanvragen, bevestiging vindt echter pas plaats op de luchthaven. Bij Singapore Airlines mogen kinderen tot ongeveer 9 tot 12 maanden in een baby-bedje, dit wordt bij incheck bekeken. Het maximale gewicht is 16 kilogram.
Bagage baby:
Indien u met een baby reist en dus niet volledig betaalt, mag er 1 stuk handbagage van maximaal 10 kilo worden meegenomen. U mag 1 stuk bagage inchecken van maximaal 10 kilo.
Kinderwagen:
Deze mag gratis mee.
Kinderkorting:
25% (2 tot en met 11 op de dag van vertrek)
90% (Babykorting 0 tot en met 1 op de dag van vertrek)

United Airlines
Kindvriendelijkheid: 8

Eigen video scherm:
Ja, alleen op de intercontinentale vluchten. Op de vluchten binnen Amerika is er geen eigen scherm (meestal, afhankelijk van de route). Meestal zijn er 1 of 2 Nederlandssprekende stewardessen aan boord op het intercontinentale traject. Op de binnenlandse vluchten alleen Engelssprekend.
Magnetron:
Ja, melk/water wordt zonder probleem opgewarmd
Kinderspeeltjes:
Ja, de kinderen krijgen een “speelpakketje” in een rugzak.
Kindermaaltijden:
Ja, deze krijgen de kinderen automatisch (2 tot en met 11).
Bagage kinderen:
Zoals de volwassenen.
Babybedje:
Deze kunnen wij aanvragen, bevestiging vindt echter pas plaats op de luchthaven. Er zijn babybedjes op de Boeing 777, 747 en 767. Deze kan gebruikt worden tot de leeftijd van ongeveer 6 maanden. Dit wordt bij incheck bekeken.
Bagage baby:
Indien u met een baby reist en dus niet volledig betaalt, mag er 1 stuk handbagage van maximaal 6 kilo worden meegenomen. U mag 1 stuk bagage inchecken van maximaal 23 kilo.
Kinderwagen:
Deze mag gratis mee.
Kinderkorting:
25% (2 tot en met 11 op de dag van vertrek)
90% (Babykorting 0 tot en met 1 op de dag van vertrek)

Virgin Atlantic
Kindvriendelijkheid: 9

Eigen video scherm:
Bij een eigen stoel hebben de kinderen hun eigen tv en op de meeste vluchten zijn er kinderzenders; V-Tots tot 5 jaar, V.KiD 5-11 jaar en V.T voor de tieners. Het V.KiD kanaal biedt een speelfilm en op de meeste vluchten tot wel 35 Nintendo games. Er is ook een mogelijkheid om bepaalde zender te blokkeren.
Magnetron:
Ja, melk/water wordt zonder probleem opgewarmd.
Kinderspeeltjes:
Ja, op alle vluchten vanuit Engeland krijgen de kinderen een stoere rugzak, de Virgin Atlantic K-iD pack, met leuke dingen om ze bezig te houden.
Kindermaaltijden:
Ja, deze vragen wij bij boeking voor uw kinderen aan (2 tot en met 11).
Babybedje:
Deze kunnen wij aanvragen, bevestiging vindt echter pas plaats op de luchthaven. Op de dag van vertrek mag uw kind niet ouder dan 12 maanden zijn.
Bagage baby:
Indien u met een baby reist en dus niet volledig betaalt, mag er 1 stuk handbagage van maximaal 6 kilo worden meegenomen. De afmetingen mogen niet groter zijn dan 56 x 36 x 23 centimeter. U mag 1 stuk bagage inchecken van maximaal 10 kilo.
Kinderwagen:
Deze mag gratis mee.
Kinderkorting:
33% (2 tot en met 11 op de dag van vertrek)
90% (Babykorting 0 tot en met 1 op de dag van vertrek)

Naast bovenstaande luchtvaartmaatschappijen biedt Travelnauts ook andere maatschappijen aan, zoals Qantas, Air France, South African Airways e.a. Bij de offerte of bij de reisbescheiden zullen we u de uitgebreide informatie toe sturen.

 

Vele handige tips

Algemeen:
- Bedenk voor u een reis gaat plannen erg goed of u daadwerkelijk verre reizen kunt maken met uw kinderen, oftewel, kunnen onze kinderen dit aan.
– Bedenk voor u een reis gaat plannen of uw kind zich prettig zal voelen op de gekozen bestemming.
- Bespaar niet op de huurauto en daarmee ruimte.
- Hetzelfde geldt voor de kamers.
- Let op de stand van de airconditioning in hotel/auto/camper i.v.m. de verkoudheid.
- Gebruik maken van het openbaar vervoer is bij iets oudere kinderen geen probleem, echter niet te lange trajecten. Wij adviseren u dit niet te doen met de allerkleinsten.
- Hoe u ook reist, houd rekening met de afstanden, maak niet te lange dagen en bouw voldoende rustmomenten in.
- Kinderen kunnen meestal makkelijk slapen in de auto.
- Bouw tijdens uw reis ook rust momenten in.
- Plastificeer een naamkaartje en stop dat in de zak bij de kinderen.
- Bezoek niet te veel bezienswaardigheden op een dag, kijk ook eens lekker dichtbij, een speeltuintje is voor kinderen vaak al meer dan voldoende.
- Verken na aankomst in uw hotel direct de omgeving samen met uw kind.
- Let op gladde vloeren bij de zwembaden, in de kamers en de badkamers.
- Let op de stopcontacten.
- Wanneer u een dagtrip maakt, neemt u altijd een setje schone kleren mee.
- Zorg voor genoeg zonnebescherming: petje/parasolletje/zonnebrand.
– Neem een kinderzonnebril mee.
- Wanneer het bewolkt is, betekent dit niet dat de u niet kunt verbranden, houd hier rekening mee wat betreft de bescherming.
- Zorg dat er voldoende water gedronken wordt, door iedereen.
- Neem wat kleine plastic zakjes mee.
- Bereid uw kinderen goed voor op de reis, vertel waar u heen gaat, wat er te zien is en hoe lang het reizen is.
- Travelnauts biedt de mogelijkheid om kamers met “connecting”-doors of suites te reserveren. Uw kind heeft hierdoor een eigen kamer.
- Naast de informatie op deze site zullen we u zoveel mogelijk adviseren m.b.t. mee te nemen spullen, oftewel, wat is waar wel of niet te verkrijgen.
- Trek de kinderen bij een bezoek aan grote openbare plekken, opvallend kleurende kleding aan en denk aan het naamkaartje.
- Neem een buggy/kinderwagen mee.
- Denk om een goede reisverzekering. Travelnauts kan deze voor u afsluiten.

Indien u reeds een verzekering heeft:
- Controleer of uw kinderen zijn meeverzekerd.
- Let op de medische kosten, deze moeten tegen kostprijs verzekerd zijn.

Kinderen kunnen over het algemeen veel aan, alleen wanneer de indrukken bijvoorbeeld te veel worden, kan zich dat uiten in chagrijnigheid of vervelend worden.
- Ga niet recht in de hete zon zitten, blijf zoveel mogelijk in de schaduw.
- Bij attractieparken kunnen de kinderkortingen variabel zijn, oftewel, op de ene plaats krijgt u meer korting dan op de andere. Het is niet standaard dat uw kinderen gratis of sterk gereduceerd naar binnen kunnen.
- Zorg dat u een hoestdrankje en paracetamol (voor kinderen) mee neemt.
- Bent u actiever en wandelt u tijdens de vakantie, neem een rugdrager mee. Laat uw kind niet te lang in de drager zitten.
- Zorg voor katoenen kleding wanneer het warm is.
- Zorg dat uw kinderen niet in tocht staan of liggen.
- Neem voor de zekerheid een eigen molton hoes mee.
- Neem een kinderthermometer mee.
- Neem neusspray mee.

Slapen:
Zorg dat kinderen, van alle leeftijden, zo snel mogelijk in het lokale ritme komen. Al onze bestemmingen (m.u.v. Afrika) kennen een tijdsverschil. Past u z.s.m. uw leefpatroon aan op de lokale omstandigheden.
Bij uw reisbescheiden ontvangt u meer informatie over de hoeveelheid mee te nemen vloeistoffen en gel.

 

Hoe werkt het boekingsproces bij Travelnauts?

Elke klant is voor Travelnauts uniek. Daarbij spelen gezinssamenstelling, wensen en ideeën een rol, niet alleen van de ouders, maar zeker ook van de kinderen. Travelnauts streeft ernaar om al deze wensen in een goede reismix te vatten, waardoor u en uw kinderen een fantastische reis zullen ervaren.
Dat is de reden dat we graag met u in contact komen, per mail, per telefoon of op afspraak, om uw wensen (en die van het hele gezin) zo goed mogelijk te kunnen inventariseren. Op basis daarvan gaan we een reisaanbod voor u samenstellen, dat volledig op uw wensen is aangepast. Deze lichten wij vrijblijvend toe, waarna u kunt besluiten om de reis bij ons te boeken. Op deze website vindt u een breed reisaanbod, suggesties en mogelijkheden die u een indruk geven van wat er mogelijk is.
 
Indien u een reis heeft gevonden die geheel of gedeeltelijk op uw wensen is afgestemd, verzoeken we u vriendelijk het formulier onder aan de pagina in te vullen en ons toe te zenden. Wij verwerken uw aanvraag direct. U krijgt daarvan een bevestigingsemail.
Vervolgens nemen we binnen 8 werkuren contact met u op om prijzen, beschikbaarheid en aanvullende ideeën en suggestie van onze zijde met u door te nemen. Daarna ontvangt u per e-mail het reisvoorstel.
 
Indien het voorstel volledig aan uw wensen voldoet en u de reis wenst te reserveren, duurt het daadwerkelijke vastleggen gemiddeld 1 werkdag. Zodra uw volledige reis bevestigd is, nemen wij contact met u op en ontvangt u van ons per mail een bevestiging/factuur. Indien de aanvang van de reis langer dan 6 weken na bevestiging gepland staat, verzoeken we u een aanbetaling te voldoen van 20% van de reissom, plus de kosten van de eventueel afgesloten annuleringsverzekering. Indien de aanvang van de reis binnen 6 weken plaats vindt, verzoeken we u de totale kosten, inclusief verzekeringen per ommegaande te voldoen.
 
Ongeveer 2 weken voor vertrek nemen we contact met u op om te controleren of u alle reisbescheiden (tickets, vouchers, etc.) heeft ontvangen. Dan rest ons nog u een hele prettige reis toe te wensen!

 

Wanneer zijn de schoolvakanties?

Meivakantie 2014
Basisonderwijs
Noord Nederland
26 apr t/m 05 mei 2014 Week 18 + 19

Midden Nederland
26 apr t/m 05 mei 2014 Week 18 + 19
  Zuid Nederland 26 apr t/m 05 mei 2014 Week 18 + 19
Voortgezet onderwijs
Noord Nederland
26 apr t/m 05 mei 2014 Week 18 + 19
  Midden Nederland
26 apr t/m 05 mei 2014 Week 18 + 19
  Zuid Nederland
26 apr t/m 05 mei 2014 Week 18 + 19
       
Zomervakantie 2014
Basisonderwijs
Noord Nederland
05 jul t/m 17 aug 2014 Week 28 t/m 33 
  Midden Nederland
19 jul t/m 31 aug 2014 Week 30 t/m 35 
  Zuid Nederland
12 jul t/m 24 aug 2014 Week 29 t/m 34 
Voortgezet onderwijs
Noord Nederland
05 jul t/m 17 aug 2014 Week 28 t/m 33
  Midden Nederland 19 jul t/m 31 aug 2014 Week 30 t/m 35
  Zuid Nederland 12 jul t/m 24 aug 2014 Week 29 t/m 34
Bouwvak Noord Nederland 21 jul t/m 08 aug 2014 Week 30 t/m 32 
  Midden Nederland 04 aug t/m 22 aug 2014 Week 32 t/m 34
  Zuid Nederland 28 jul t/m 15 aug 2014 Week 31 t/m 33
       
Herfstvakantie 2014
Basisonderwijs Noord Nederland 11 okt t/m 19 okt 2014 Week 42 
  Midden Nederland 18 okt t/m 26 okt 2014 Week 43
  Zuid Nederland 18 okt t/m 26 okt 2014 Week 43
Voortgezet onderwijs Noord Nederland 11 okt t/m 19 okt 2014 Week 42
  Midden Nederland 18 okt t/m 26 okt 2014 Week 43
  Zuid Nederland 18 okt t/m 26 okt 2014 Week 43
       
Kerstvakantie 2014
Basisonderwijs Noord Nederland 20 dec 2014 t/m 04 jan 2015 Week 52 t/m 01
  Midden Nederland 20 dec 2014 t/m 04 jan 2015 Week 52 t/m 01
  Zuid Nederland 20 dec 2014 t/m 04 jan 2015 Week 52 t/m 01
Voortgezet onderwijs Noord Nederland 20 dec 2014 t/m 04 jan 2015 Week 52 t/m 01
  Midden Nederland 20 dec 2014 t/m 04 jan 2015 Week 52 t/m 01
  Zuid Nederland 20 dec 2014 t/m 04 jan 2015 Week 52 t/m 01
       
Informatie vakantiedata / schoolvakantie 2014
** = De schoolvakantie adviesdata in 2014 voor de voorjaarsvakantie vallen niet samen met de carnavalsweek. In de rooms-katholieke delen van het land is het te verwachten dat de scholen dan de adviesdata niet zullen aanhouden en vrij geven in de week wanneer carnaval valt.
 
Let op: De bovenstaande data van de zomervakanties 2014 zijn de scholen verplicht om gesloten te zijn. De overige schoolvakantie-data gelden als adviesdata welke door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor deze vakanties slechts heeft aangegeven. Scholen mogen hier dus afwijken van de schoolvakanties 2014. Het ministerie adviseert om bij de school na te gaan op welke dagen deze gesloten is in verband met vakantie.
 
Voorlopige data schoolvakanties 2014
In december 2012 heeft er een wetswijzging plaatsgevonden. Er is bekend geworden wat er gaat gebeuren met lengte van de zomervakantie. De data van de zomervakantie gaat vanaf het schooljaar 2013/2014 van 7 naar 6 weken. In de zomer van 2013 duurt de zomervakantie in het voortgezet onderwijs nog 7 weken,. In de zomer van 2014 en verder duurt de zomervakantie voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs 6 weken.Daarnaast heeft de wetswijziging ook gevolgen voor de kerstvakantie en meivakantie, nu zijn alleen de data voor de zomervakantie verplicht. Met de wetswijziging worden ook de kerst- en meivakantie centraal door de overheid voorgeschreven. In deze weken zijn de scholen dus verplicht om in geheel Nederland gesloten te zijn. De eerst volgende ‘landelijke verplichte vakantiedata’ voor de meivakantie en kerstvakantie zijn in 2014.

 

Eten, drinken, hygiëne

- Was altijd de handen voor het eten.
-
Was altijd het fruit voordat het gegeten wordt. Wilt u voorzichtig zijn, neem dan fruit waar een schil omheen zit. Bijvoorbeeld een banaan.
- Drink zoveel mogelijk water uit flessen. Dit hoeft niet overal, kijkt u op onze site op welke bestemming dat wel of niet mogelijk is.
-
Indien u twijfelt, drink uit de fles.
-
Laat bij aankomst in uw hotelkamer altijd de kranen even doorlopen met heet water. Dit om te voorkomen dat de legionellabacterie aanwezig blijft in de leidingen.
-
Geeft u borstvoeding? Probeer dit te rekken tot na de vakantie, een stuk gemakkelijker. De enige zorg die u hebt is een rustig plekje zoeken.
-
Maak spenen, flesjes etc schoon met gekookt water. De meeste hotels doen dit graag voor u, anders vraagt u om een waterkoker in de kamer. Ook dat is vaak geen probleem.
-
Kijk of het eten gaar is en voel u niet bezwaard om niet gaar eten terug laten brengen naar de keuken
-
Drink in de zon voldoende, ijskoud water is niet goed voor de maag.
-
Let op te scherpe ingrediënten in het eten van uw kinderen.
-
Probeer aan tafel te eten.
-
Wijk niet af van de etenstijden, zoals u deze in Nederland gewend bent.
-
Laat de kinderen niet te veel snoepen onderweg, zeker in de auto is dat niet praktisch, in verband met de kans op misselijkheid. Overigens loopt u de kans dat ze tijdense de lunch of het diner geen honger meer hebben.
-
Indien u per camper reist en dus zelf kookt (meestal), kunt in vele supermarkten etenswaren terugvinden die u in Nederland ook kent, echter niet alles. Neemt u “essentiële” zaken mee.
-
Ben veel buiten, zodat de kinderen “trek” krijgen.
-
Laat de kinderen veel drinken, maar niet te koud en pas op met ijsklontjes die van kraanwater zijn gemaakt.
-
Raak niet in paniek als de kinderen niet willen eten, dit is heel gewoon. Ze zijn uit hun ritme, alles is nieuw en het vertrouwde potje pindakaas is niet aanwezig. Zolang ze voldoende vocht binnenkrijgen is er niets aan de hand.
-
Melk heeft vaak een andere smaak in het buitenland dan in Nederland. De peuters en kleuters kunnen best een week of 2 zonder melk, geen probleem. Voor de baby’s adviseren we voor de zekerheid poedermelk mee te nemen.

Travelnauts

Reizen

Inpaklijst:
Denk aan de volgende zaken als u uw benodigdheden in pakt:

- Pen en papier
– Voorleesboeken of tijdschriften
– Plakband
– Lijm en pritt stift
– Kleurboek en tekenspullen
– Spelletjesboek
– Stickerboek
– Speelkaarten
– Kinderfototoestel (heel leuk als uw kinderen zelf foto’s kunnen maken)
– Dagboek
- Bal
– Computerspel of ballonnen
– Maxi-cosy
– Reiswieg
– Buggy
– Buik- of rugdrager
– Kinderwagen
– Spelletjesboek
– Diskman met CD’s of CD-roms
- Eventueel draagbare DVD speler met DVD’s voor in de auto en/of het vliegtuig

– Eventueel cadeautjes om onderweg te geven
– Raamstickers of whiteboardstiften om op de ramen te tekenen
– Koekjes
– Rijstwafels
– Liga’s
– Rozijntjes
- Drinken (van water, siroop en andere sappen worden de kinderen minder snel misselijk dan van priklimonade)

– Eventueel een waterkoker met 12V plug (die u kunt gebruiken om water op te warmen voor babypotjes en flesjes)
– Afvalzakjes
– Toiletpapier
- Thermometer

– Voor baby’s en peuters een noodrantsoen bestaande uit luiers, luierdoekjes, reservekleding, slabbetjes, speentjes, flesjes, melkpoeder, water
– Voor iets oudere kinderen eventueel een kinderroutekaart
- Melkpoeder en siroop

– Vitamine D
– Minicontainertjes om melkpoeder in te doen
– Pap
– Melkflesjes
– Tuitbeker
– Babyvoeding
- Kleine (plastic) eetlepeltjes

– Babykoekjes
– Soepstengels
- (veel) speentjes en een speenketting

– Knuffel
– Picknickkleed
- Billenzalf

– Rompertjes
– Babyfoon
– Flessenwarmer
– Babyspeelgoed (bijv. rammelaars, foampuzzels, badspeeltjes, speelgoedtelefoon)
– Trappelzak en eventueel campingbedje
– Opblaasbaar reisbadje of stoelverhoger die u op een gewone stoel kunt plaatsen

 

Hebben jullie nog tips als ik reis met een baby?
Een goede voorbereiding is het halve werk en dat is zeker zo wanneer je met je baby op vliegvakantie gaat. Denk er bijvoorbeeld aan om voldoende voeding, speeltjes, luiers en kleertjes mee te nemen voor tijdens de vlucht. Houd rekening met vertragingen en neem dus altijd wat extra voeding en luiers mee! Extra kleertjes, omdat de temperatuur in het vliegtuig nog wel eens kan wisselen; favoriete speeltjes om tijdens de vlucht te zorgen voor voldoende entertainment.

Extra vocht
Door de droge lucht in het vliegtuig hebben baby’s meer vocht nodig. Geef daarom tussen de voedingen door wat extra afgekoeld, gekookt water. Als je borstvoeding geeft, is het goed om zelf ook extra te drinken in het vliegtuig.

Druk op de oortjes
Tijdens het opstijgen en landen kan er druk op de oortjes van je baby ontstaan. Dit kan erg pijn doen. Om de druk weg te nemen, kun je op het moment dat jezelf de druk in je oren voelt, je baby wat laten drinken. Door te slikken verdwijnt namelijk de druk op zijn oortjes.

Vloeibare babyvoeding
Sinds eind vorig jaar zijn de regels voor wat je mag meenemen in de handbagage strenger geworden. Op vluchten binnen Europa mag je nu alleen nog vloeistoffen en gels meenemen in verpakkingen van maximaal 100 milliliter. Gelukkig is vloeibare babyvoeding in hoeveelheden boven 100 milliliter wel toegestaan wanneer je met je baby reist. Nutrilon kant-en-klaar mag dus gewoon mee in de handbagage!*

Contact met luchtvaartmaatschappij
Gekookt water om te mengen met Nutrilon-poeder in hoeveelheden boven de 100 milliliter, is niet toegestaan in de handbagage. In dat geval kun je het best bij de vliegtuigmaatschappij navragen of de mogelijkheid bestaat om aan boord het benodigde water voor je baby te laten koken. Ook als je buiten Europa vliegt, is het goed om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, zodat je precies weet wat je wel en wat je niet mag meenemen.

* Mocht de luchtvaartmaatschappij twijfelen aan de inhoud van een pakje Nutrilon kant-en-klaar of een potje Olvarit, dan bestaat de kans dat je het potje of pakje open moet maken voor controle.

 

Hebben jullie nog tips om de kinderen te vermaken?
Toiletpapier en tissues mee!
Wat is er leuker voor kleine kinderen dan lekker scheuren! Neem een rol toiletpapier mee en laat ze lekker hun gang gaan. En daarbij heeft u voor een plaspauze onderweg ook direct toiletpapier bij de hand. Let er bij de allerkleinsten wel op dat ze papier niet in hun mond stoppen!

Bolletje katoen
Minder zin in de rommel die het scheuren met zich mee brengt? Neem dan bolletjes katoenen draad mee: dat is vooral is erg leuk voor kinderen in de leeftijd van 5 tot 9 jaar. Het stimuleert de fantasie en creativiteit. Je kunt er bijvoorbeeld spinnenwebben van maken, vingerhaken, enzovoorts.

Assisteren met de navigatie
Kinderen helpen graag. Maak voor de reis een tekening van de route in een schetsboek. Zo kunnen de kleintjes meekijken en helpen met de navigatie. Hoe ouder de kinderen zijn, hoe meer u ze kunt laten doen. Noteer voor oudere kinderen bijvoorbeeld ook de nummers van de snelwegen en laat ze bij iedere stop de plaatsnamen, bezienswaardigheden en kilometerstanden noteren. Zo maken ze ook direct een reisverslag! Van tevoren kunt u ook afspreken wie bijvoorbeeld de tol mag betalen.

Ik eerst…!
Wie er als eerste wakker wordt, mag als eerste een cadeautje uitkiezen! Kinderen snappen maar al te goed dat je het beste als eerste kunt gaan slapen, als je als eerste wakker wilt worden. Kortom, oogjes dicht en snaveltjes toe!

Verrassing!
Maak een verrassingstas voor in de auto. Zo nu en dan wordt er een kleine verrassing uit de tas getoverd. Dat is spannend! Voor de kleintjes kunt u hun eigen speelgoed inpakken, omdat het uitpakken meestal spannender is dan de cadeautjes zelf. U kunt er voor de oudere kinderen ook een spelletje van maken. Laat de kinderen bijvoorbeeld het aantal kilometers in de gaten houden of het aantal vrachtwagens dat ze tegenkomen tellen. Na bijvoorbeeld 10 vrachtwagens mogen ze weer iets uitpakken!

Nog meer ideetjes ter vermaak van de kinderen:
- Plakplaatjes (de bekende stickers voor op het raam) 
- Kleurpotloden
- Vouwblaadjes
- Kleine autootjes
- Kleine poppetjes
- Boerderijdieren
- Beestjes met zuignapjes voor op het raam 
- Mini-horloges 
- Kleine spelletjes
- Knutselboekje
- Kkleurboekje
- Zonnebril
- Tijdschriften: Donald Duck, Sesamstraat, Dora
- Tip: Bewaar ook cadeautjes voor de terugweg.
 
Films & games
Met een draagbare DVD speler, die vast te maken is aan de stoel van de (bij)rijder, hebben kinderen urenlang kijkplezier. U kunt hier ook een laptop voor gebruiken. Uw kind kan dan een koptelefoon opzetten, zodat de chauffeur en bijrijder niet worden afgeleid. Vergeet niet het autolaadsnoer voor laptop of DVD-speler mee te nemen, anders is de pret van korte duur.
TIP: zorg er voor dat het apparaat verzekerd is en laat geen kostbare zaken in de auto liggen.
 
Tekenen
Tekenen is een populaire bezigheid. Het meest eenvoudig is om kinderen een kleurboek te geven. U kunt ook kleurplaten kopiëren, zo is er nooit een tekort aan tekeningen. Magneetborden zijn ook heel praktisch om tekeningen op te maken. Hetzelfde geldt voor kleine white boards. Er zijn niet permanent schrijvende stiften verkrijgbaar waar je zowel op white boards als ook op glas kunt schrijven. Zo kunnen zelfs de rijramen van de auto gebruikt worden. Let op dat de allerkleinsten de stiften snel zullen gebruiken om de bekleding op te vrolijken. Een doe-het-zelf tip is om een houten plankje mee te nemen. Boor er een gaatje in en met behulp van een touwtje kunt u er een potlood aan vastmaken. Zo heeft u uw eigen tekentafeltje gemaakt.
 
Changé
Heeft er iemand last van wagenziekte of zijn er strijdende partijen op de achterbank? Changé! Iedereen mag om de beurt bijrijder zijn. Volgens Veilig Verkeer Nederland mag ieder kind in een voor zijn leeftijd goedgekeurd stoeltje of op een goedgekeurde stoelverhoger op de bijrijderstoel plaats nemen. Denk erom de airbag uit te schakelen, als u een baby voorin in de maxi-cosi zet.
Strijdende partijen kunt ook scheiden door een grote zachte tas of kussen tussen de kinderen in te plaatsen. En dat is meteen lekker om heerlijk tegenaan te liggen!
 
Overige praktische tips
Heeft u er genoeg van om als bijrijder steeds acrobatische toeren uit te halen om op de grond gevallen speelgoed op te pakken? Zorg dan dat het speelgoed vast zit. Touwtjes doen wonderen. Het speelgoed kunt u aan de zijdeur of de kinderstoel vastknopen. Als u op de achterbank van handgreep naar handgreep een touw spant, kunt u daar allerlei leuke dingen aan ophangen zonder dat het telkens weer op de grond valt. Ook handig zijn de speciale koffertjes die u kunt vastmaken aan de stoelleuning van de chauffeur of bijrijder. Zodra je het koffertje openklapt heb je meteen een tafeltje om op te tekenen. Ook bevatten de koffertjes handige zakken voor het verschillende speelgoed.
 
Heeft u nog tips, laat het ons weten: info@travelnauts.nl
 

Travelnauts

Vliegen

Hoeveel bagage mogen we meenemen?
Op de routes naar Afrika en Azië is het toegestaan om 20 kilogram per persoon mee te nemen, dit geldt voor u en voor kinderen t/m 11 jaar. Officieel heet dit het “weight concept”: 1 stuk bagage van maximaal 20 kilo.

Daarnaast is er het “piece concept”; dit is van toepassing op de routes naar Noord-Amerika of wanneer u via Noord-Amerika naar Midden- en Zuid-Amerika reist:
2 stuks bagage per persoon van maximaal 23 kilogram per stuk met maximale afmetingen van 158 centimeter (lengte x breedte x hoogte).

Indien u business class vliegt, is de extra toegestane bagage ongeveer 10 kilogram per persoon per stuk bagage. Dit is afhankelijk van de bestemming en luchtvaartmaatschappij.

Voor baby’s gelden per luchtvaartmaatschappij andere voorwaarden.

 

Regelen jullie ook een taxi naar Schiphol?
Travelnauts werkt samen met het gerenommeerde bedrijf Taxi Correct. Zij zijn gespecialiseerd in vervoer van- en naar Schiphol.

Enkele voordelen:
- 24 Uurservice
- Vanuit heel Nederland
- De taxi wordt niet gedeeld, dus u reist direct heen en/of terug
- U kunt betalen via Travelnauts of rechtstreeks
- Wij kunnen tot 12 uur voor vertrek reserveren

Wij zullen de kosten op uw verzoek vrijblijvend doorgeven.

Hoe gaat het met kinderstoeltjes?
Volgens de taxiwet zijn er geen kinderstoeltjes verplicht in een taxi. Op de achterbank van een taxi hoeven kinderen geen kinderzitje te gebruiken. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen moeten wel gebruik maken van de gordels, voor zover beschikbaar. Kinderen jonger dan 3 jaar mogen in een taxi los op de achterbank zitten. Als er geen gordels in de taxi aanwezig zijn, mogen alle passagiers, zowel volwassenen als kinderen, los op de achterbank zitten.

Voorin een taxi moeten kinderen groter dan 1,35 meter en volwassenen de gordel gebruiken en kinderen kleiner dan 1,35 meter een goedgekeurd kinderzitje. Als er geen gordels in een taxi aanwezig zijn, mogen kinderen kleiner dan 1,35 meter niet voorin zitten, terwijl kinderen groter dan 1,35 meter en volwassenen in dat geval los voorin mogen zitten.

 

Wat is er te doen op Schiphol?
Amsterdam Schiphol Airport:
Amsterdam Airport Schiphol is als een stad. U vindt er naast banken, winkels, restaurants, vergadercentra, kinderspeelplaatsen, hotels en casino’s, ook een bijzondere collectie moderne kunst. Er is verrassend veel te doen in de tijd die verstrijkt tussen inchecken en instappen. Alle faciliteiten en services dragen bij aan een zorgeloze start van de vakantie en maken het vertrek nog leuker en comfortabeler.

Ouders met kinderen:
Uit onderzoek uitgevoerd door Amsterdam Airport Schiphol blijkt dat gemiddeld 8% van de reizigers (in het jaar 2006 waren dit 46,1 miljoen passagiers) met kinderen vliegt. Ook voor deze groep biedt Schiphol verschillende services en faciliteiten. Puur ter vermaak óf om juist even tot rust te komen. De voordelen van het vliegen via Schiphol: hygiënisch sanitair en diverse mogelijkheden om leuke dingen te doen met kinderen. Dit alles zorgt voor een prettig vakantiegevoel dat al op Amsterdam Airport Schiphol begint.

Babycare Lounge (voor kinderen van 0-3 jaar):
Een van de faciliteiten op de luchthaven Schiphol is de Babycare Lounge. Een stijlvolle en serene omgeving die alle comfort van thuis biedt. De Babycare Lounge beschikt over zeven half-transparante privé-cabines, uitgerust met ledikant, waarin de baby heerlijk kan slapen en tot rust kan komen. In deze cabines zijn ook comfortabele zitplekken met leeslampje voor de ouders gecreëerd. Tevens zijn er badjes, commodes en een magnetron voor de opwarming van babyvoeding aanwezig.

Het sfeervolle en gedimde licht in de BabyCare Lounge zorgt voor een prettige en rustige omgeving waar baby en ouder graag verblijven totdat hun vlucht vertrekt. Instelbare lichtprojecties boven het ledikant prikkelen de zintuigen van de baby’s, die graag wat afleiding willen. Amsterdam Airport Schiphol is de eerste luchthaven die deze innovatieve service aan ouders met kinderen in de leeftijd 0-3 jaar biedt.
 
De Babycare Lounge bevindt zich op de Holland Boulevard (tussen Lounge 2 en Lounge 3) en is dagelijks geopend van 06:00 tot en met 22:00 uur. De lounge heeft een oppervlakte van 90 m2 en wordt mede mogelijk gemaakt door Nutricia, specialist op het gebied van babyverzorging. Het gebruik van de Schiphol Babycare Lounge is gratis.
 
Andere kindvriendelijke services die Schiphol aanbiedt naast de Babycare Lounge:
 
Speelhoeken (voor kinderen van 3-8 jaar):
Zowel voor als achter de paspoortcontrole zijn verschillende speelhoeken te vinden. Kinderen kunnen zich hier uitleven en al hun energie kwijt op de glijbanen, trapauto’s en klimrekken. Voor de echte whizzkids zijn er Nintendocomputers of educatieve computerspelletjes. Voor kinderen die meer van knutselen houden, is er een grote voorraad lego. Op de televisies in de speelhoeken draaien non-stop Disney- en andere tekenfilmpjes. Alle speelhoeken zijn dagelijks geopend van 06:00 tot en met 22:00 uur. De speelhoeken zijn te vinden tussen de E-en F-pier, op Schiphol Plaza en in Lounge 2 op de tweede etage.
 
Eten en drinken:
Hebben de kinderen honger gekregen van het spelen? Óf de ouders trek van het wachten? Ouders en kinderen kunnen zich in Touch Down (op de derde etage boven Vertrek 1) te buiten gaan aan pannenkoeken of frietjes. Het familierestaurant heeft een uitgebreid selfservice buffet en speelfaciliteiten voor kinderen met uitzicht op het Panoramaterras en de vliegtuigen.
 
Maar ook vóór de paspoortcontrole kan men lekker eten. In het Grand Café Plaza kunnen de kinderen bijvoorbeeld kiezen voor een heuse clownpannenkoek. Daarbij krijgen ze een kleurplaat en een ballon. Lekker frietjes eten bij de Vlaamse Frites. Óf toch liever het Kids-menu bij de Burger King, bereid door Franky, het salademonster met tien armen.
 
Ook na de paspoortcontrole kunnen kinderen zich uitleven. Bijvoorbeeld in het Market Food Court in Lounge 1 eerst lekker een pizza eten bij Sbarro en daarna spelen in de speciale kinderspeelhoek. In Lounge 3 is er een McDonald’s, waar de ouders en kinderen terecht kunnen voor een Happy Meal met een leuke gadget.
 
Panoramaterras:
Vanaf het Panoramaterras kunnen alle bezoekers van de luchthaven kijken naar de vliegtuigen op het platform en de start-/landingsbaan en vliegtuigen uitzwaaien of verwelkomen. Daarnaast hebben de kinderen vanaf deze plek goed uitzicht op het laden en lossen van de toestellen en het aansluiten van de verbindingslurf.
 
Het panoramaterras is te bereiken via de route tussen Aankomst 1 en 2 en via Aankomst 3.
 
Openingstijden:
Winterperiode (vanaf laatste zondag in oktober) van 09.00 uur tot 17.00 uur
Zomerperiode (vanaf laatste zondag in maart) van 07.00 uur tot 20.00 uur

 

 

Travelnauts

Gezondheid

Welke ziekten zijn er precies?
DTP, Difterie, Tetanus, Polio (Kinderverlamming)

Difterie
Difterie komt in ons land niet meer voor, maar in veel landen nog wel. Deze bacterie maakt gifstoffen, waardoor de keel ernstig kan opzwellen, waardoor de ademhaling wordt bemoeilijkt. Als deze gifstoffen in het bloed komen, kan een ernstige ontsteking van het hart ontstaan, waaraan u zou kunnen overlijden. daarnaast kan de bacterie een ontsteking van de huid veroorzaken. Deze vorm is minder ernstig. Wie nooit tegen deze ziekte is ingeënt wordt aanbevolen dit alsnog te laten doen.

Tetanus
Tetanus komt overal ter wereld voor. U kunt de ziekte oplopen als straatvuil, aarde, mest of stof in een wond komt. Wanneer deze bacterie in een wond komt, kan deze gifstoffen gaan uitscheiden, waardoor in het hele lichaam ernstige spierkrampen kunnen optreden. Als ook de ademhalingsspieren worden aangedaan kan men aan deze ziekte overlijden. Een revaccinatie tegen tetanus iedere tien jaar wordt aangeraden.

Kinderverlamming (poliomyelitis)
Het poliovirus wordt overgedragen van mens op mens via de ontlasting of door ontlasting besmet voedsel en/of drinkwater. Polio komt nog voor in gebieden met minder goede hygiënische omstandigheden. Dit geldt met name voor Azië en Afrika. Besmetting met het poliovirus kan verlamming van de spieren veroorzaken die soms van blijvende aard kan zijn. Bent u tien jaar of langer geleden volledig ingeënt, laat u zich dan voor vertrek nog eenmaal tegen kinderverlamming vaccineren.

Gele koorts
Voor de meeste van onze bestemmingen dient u hiervoor ingeënt te worden. De vaccinatie tegen gele koorts wordt bij reizen naar een aantal Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse landen (o.a. Suriname) aanbevolen, ook als deze niet verplicht is. Alleen erkende vaccinatiecentra mogen het gele koorts vaccin toedienen. Gele koorts is een ernstige virusziekte die door muggen wordt overgedragen. Mensen die gele koorts hebben krijgen koorts, geelzucht en bloedingen. Veertig procent van de mensen die de ziekte krijgt, overlijdt eraan.

Cholera
Cholera is een ziekte veroorzaakt door een bacterie. Ernstige cholera wordt gekenmerkt door waterige diarree en uitdroging. Het risico een ernstige vorm van cholera op te lopen in landen waar deze ziekte voorkomt, is voor reizigers praktisch te verwaarlozen. Bovendien biedt vaccinatie slechts een geringe en kortdurende bescherming tegen cholera. Daarom is het niet nodig reizigers tegen cholera te vaccineren. Door het in acht nemen van hygiënische maatregelen kunt u cholera voorkomen. Choleravaccinatie wordt in Nederland niet meer gegeven. In sommige gevallen wordt een stempel in het vaccinatieboekje gezet om problemen bij grensovergangen te voorkomen.

Buiktyfus
In gebieden met minder hygiënische omstandigheden moet u rekening houden met mogelijke besmetting met de Salmonellabacterie, die de ziekte buiktyfus veroorzaakt. Ook deze bacterie wordt overgebracht door besmet voedsel of drinkwater. Daarnaast kunt u buiktyfus oplopen door het eten van onvoldoende gaar vlees, kip, eieren of ongekookte melk. Afhankelijk van de bestemming, de reisduur, reisomstandigheden en persoonlijke omstandigheden verdient het aanbeveling u tegen buiktyfus te laten vaccineren.

Hepatitis A (besmettelijke geelzucht)
Hepatitis A is een ontsteking van de lever die veroorzaakt wordt door een virus. Dit virus wordt overgedragen door met ontlasting besmet voedsel en drinkwater. De ziekte kan enkele weken duren en veroorzaakt bij oudere kinderen en volwassenen geelzucht. Bij kleine kinderen verloopt de infectie vaak ongemerkt. In veel landen is de kans om deze ziekte op te lopen groot. Daarom wordt bescherming bij bezoek aan veel (sub)tropische landen en een aantal landen in Oost-Europa aanbevolen. Een serie van twee vaccinaties geeft bescherming gedurende 15 jaar.

Hepatitis B
Hepatitis B is een ontsteking van de lever die veroorzaakt wordt door een virus. U kan hepatitis B oplopen via seksueel contact, bloed en niet-steriele medische ingrepen (tandarts etc.). Ook bij het zetten van tatoeages, piercings of bij de kapper kan u hepatitis B oplopen. De ziekte komt veel voor in de meeste gebieden in Afrika, Azië, Oost Europa en Latijns Amerika. Het gebruik van condooms biedt een goede bescherming tegen seksuele overdracht van de ziekte. Als u langere tijd in een risicogebied verblijft of een risicovolle leeftijd heeft wordt vaccinatie tegen hepatitis B aanbevolen.

TBC (Tuberculose)
Tuberculose komt overal in de (sub)tropen voor. Mensen kunnen de bacterie die tuberculose veroorzaakt lang bij zich dragen, zonder dat deze klachten hoeft te geven. De bacterie wordt door hoesten van persoon tot persoon overgedragen. Wanneer u langdurig gaat verblijven in een TBC land en veel contact heeft met de lokale bevolking, wordt vaccinatie of controle op besmetting aanbevolen. Controle op besmetting geschiedt door middel van een huidtest (Mantoux). Vooraf aan het geven van een vaccinatie wordt sowieso een Mantoux-controle uitgevoerd. De vaccinatie tegen tuberculose biedt echter geen 100% bescherming tegen TBC infectie.

Hersenvliesontsteking (meningitis)
Meningitis of nekkramp wordt veroorzaakt door een bacterie (meningokok) die door hoesten van mens op mens wordt overgedragen. Meningitis komt overal ter wereld voor. Er zijn verschillende typen meningitisbacteriën. Alleen tegen de typen A, C, W135 en Y bestaan vaccinaties. Er zijn twee soorten vaccins: een kortwerkend vaccin tegen de typen A,C,W135 en Y, en een langwerkend vaccin tegen type C. Omdat in Nederland type C in toenemende mate voorkomt, worden sinds 2002 alle kinderen vanaf 2 maanden na de geboorte met het langwerkende vaccin gevaccineerd. In delen van West-, Centraal- en Oost-Afrika komt hersenvliesontsteking tijdens het droge seizoen in epidemieën voor, die voornamelijk worden veroorzaakt door type A en in toenemende mate ook door type W135. Ook in andere delen van de wereld komen af en toe epidemieën voor. Reizigers die gedurende langere tijd in nauw contact komen met de lokale bevolking in deze gebieden, lopen een verhoogd risico. Deze mensen wordt geadviseerd zich te laten vaccineren met het ACW135Y vaccin. Voor pelgrims naar Mekka is deze vaccinatie verplicht.

Rabiës (Hondsdolheid)
In veel landen, ook in de landen die Nederland direct omringen, komt hondsdolheid voor. Deze zeldzame en zeer ernstige virusziekte vindt men niet alleen bij honden, maar bij alle zoogdieren (vleermuizen zijn ook zoogdieren!). De ziekte kan overgebracht worden op andere dieren én de mens. Vermijd dan ook zo veel mogelijk contact met dieren in streken waar hondsdolheid voorkomt! In sommige gevallen wordt geadviseerd u tegen rabiës te vaccineren. Enkele adviezen voor het geval u meent te zijn gekrabd, gebeten of gelikt door een dier dat mogelijk met hondsdolheid besmet is:

Was de wond goed uit met water en zeep of een ander huishoudelijk reinigingsmiddel of desnoods met water alleen. Ontsmet vervolgens de wond met alcohol (70%) of jodium.
Roep direct hulp van een arts in; deze zal zonodig antistoffen en vaccinaties toedienen.
Een complete serie vaccinaties bestaat uit 5 tot 7 injecties in combinatie met antirabiës immunoglobuline. Als dat niet mogelijk is (in de landen buiten Europa is het rabiës immunoglobuline meestal niet verkrijgbaar), neem dan zo spoedig mogelijk contact op met de ambassade of het consulaat.
Licht de plaatselijke politie over het voorval in, vooral als het gaat om een zwervend dier.
Stel uw huisarts direct bij thuiskomst op de hoogte.

Malaria
Malaria is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door malariaparasieten die door een muggenbeet het lichaam binnendringen. De malariaparasieten vermenigvuldigen zich eerst in de lever, daarna in de rode bloedcellen. Daarbij treden ziekteverschijnselen op, zoals koude rillingen, gevolgd door koorts. Doorgaans worden deze verschijnselen voorafgegaan door een grieperig gevoel. Er bestaat helaas geen vaccin tegen malaria. U kunt malaria voorkomen door anti-muggenmaatregelen te nemen en/of door malaria-middelen te slikken.

LET OP!
De aanbevelingen hier zijn van algemene aard. De reisbestemming, verblijfsduur, soort reis, gezondheid en leeftijd van een reiziger bepalen welke vaccinaties en anti-malariamaatregelen nodig zijn. U dient zich persoonlijk te laten adviseren door een arts over de maatregelen die voor uw reis belangrijk zijn.

 

Kan ik ook thuis de inentingen krijgen?
Op onze website vindt u ook informatie over infectieziekten, vaccinatiemogelijkheden, maatregelen die u kunt nemen ter preventie van infectie en maatregelen die u kunt treffen, als u een besmetting heeft opgelopen tijdens uw reis.

Travelnauts werkt samen met Thuisvaccinatie.nl, een gerenommeerde organisatie met 1 belangrijk voordeel: u kunt de inentingen in uw eigen huiselijke omgeving ondergaan. Dat betekent geen wachttijden, geen stress en vooral de zekerheid en vertrouwdheid van thuis.
Thuisvaccinatie.nl is een landelijk werkend vaccinatiecentrum. Ze vaccineren aan huis of op locatie. U wordt buiten kantooruren aan huis bezocht door een van de professionele medewerkers. Als u een afspraak wilt maken voor een vaccinatie of advies, laat het ons dan weten. Wij zorgen ervoor dat de afspraak op het door u gewenste tijdstip wordt gemaakt.

Gemak staat voorop
Op onze website vindt u ook informatie over infectieziekten, vaccinatiemogelijkheden, maatregelen die u kunt nemen ter preventie van infectie en maatregelen die u kunt treffen, als u een besmetting heeft opgelopen tijdens uw reis. Meestal worden de vaccinaties volledig vergoed. U kunt hiervoor de polisvoorwaarden van uw zorgverzekeraar raadplegen.

Tarieven  
Consult/Visite > 16 jaar
Consult/Visite < 16 jaar
Buiktyfus injectie
DTP (Revaxis) per injectie
Hepatitis A – Havrix 1440 per injectie

Hepatitis A – Havrix junior
Hepatitis B per injectie
Hepatitis A plus B combi vaccin – Twinrix volwassenen
Hepatitis A plus B combi vaccin – Ambirix kind
Gele koorts per injectie
Meningitis / Mencevax per injectie
Rabiesvaccin per injectie
Pneumovax per injectie
Malaria recept
Cholera Not Indicated verklaring
Vaccinatieboekje
€ 19,90 (geen toeslag voor avond/weekend)
€ 9,95 (geen toeslag voor avond/weekend)
€ 34,00
€ 25,50
€ 54,50
€ 39,50
€ 38,50
€ 58,00
€ 58,00
€ 34,50
€ 59,50
€ 71,00
€ 32,50
€ 9,95
€ 2,95
€ 5,50


De prijzen zijn onder voorbehoud van tussentijdse wijzigingen.

- Ga naar www.thuisvaccinatie.nl.
- Vervolgens kiest u het aanmeldformulier.
- Vervolgens vindt 2 keuzes: alleen reisadvies of reisadvies met vaccinatie thuis.
- Alvorens Thuisvaccinatie advies geeft of komt vaccineren, dient het aanmeldformulier  volledig ingevuld te worden.
- In geval van alleen het reisadvies, machtigt u Thuisvaccinatie met het aanmeldformulier om eenmalig € 9,00 per land van uw bank- of girorekeningnummer af te schrijven.
- In geval van advies met vaccinatie, neemt Thuisvaccinatie binnen 5 werkdagen contact op voor het maken van een afspraak. In de tussentijd werkt.
- Thuisvaccinatie deelt adviezen uit en zorgt dat de arts de afspraak ontvangt. De artsen zitten door het gehele land, ieder heeft een bepaalde regio.
- Tijdens de afspraak komt er een arts. Deze vertelt wat over de reisbestemming, over de vaccinaties, eventueel (malaria) tabletten en over de medische risico’s.
- U ontvangt een éénmalige machtiging ter ondertekening, daarmee geeft u het akkoord dat wij eenmalig het verschuldigde bedrag van de bankrekening afschrijven. Daarnaast ontvangt u een nota die ter declaratie naar de verzekeraar kan worden gestuurd.

 

Tips en aanvullende informatie over inentingen?
Vanaf wanneer kunnen en moeten kinderen ingeënt worden?

Hepatitis A – vaccinatie niet mogelijk tot 1 jaar, vanaf 1 jaar wel
Gele koorts – vanaf 10 maanden
Tyfus: vanaf 2 jaar
Malaria tabletten: vanaf de geboorte (type tabletten wel afhankelijk)

Heeft ons kind een zonnesteek?
Een zonnesteek herkent u aan:
- Duizeligheid, hoofdpijn, koorts en een beetje verward zijn.

Houd uw kind uit de felle zon, door petjes, parasol etc. Laat uw kind zoveel mogelijk drinken bij hoge temperaturen. Een zonnesteek bij kinderen komt niet vaak voor. Waarschuwt u altijd een arts, ook bij twijfel. Indien de lokale taal niet spreekt, neemt u een taalgids mee of belt u onze lokale vertegenwoordiging voor assistentie (indien mogelijk).

Slaapmiddelen voor mijn kinderen, omdat de vlucht zo lang duurt?
Wij raden u dit af;
1) er zijn geen kinderslaapmiddelen
2) u kunt beter zorgen dat uw kind een knuffel en een eigen “plekje” heeft en zich daardoor op zijn/haar gemak voelt. Na wat tv en een paar spelletjes, zal het slapen vanzelf gaan.

Is de kans groter dat mijn kinderen sneller ziek worden van bijvoorbeeld infectieziekten of van het eten in “verre landen”?
Dit is niet het geval. Was alleen altijd de handen voor het eten, let goed op of het eten gaar is en wees voorzichtig met het drinken van kraanwater. Drink zoveel mogelijk uit flessen, dat doet u zelf ook. Drink veel water, zeker als het warm is. Let op wanneer de airconditioning in de hotels hoog staat, kinderen hier dus ook op gekleed zijn.

Wat voor slaapkleding moet ik mee nemen voor de kinderen?
Luchtige kleding, liefst geen dikke pyjama en bij de allerkleinste alleen een rompertje. Verblijft u in een hotel waar de kamers airconditioning hebben, zorgt u er dan voor dat het temperatuursverschil tussen binnen en buiten niet te groot is.

Moet ik medicijnen meenemen?
Indien uw kind normaal gesproken medicijnen nodig heeft, neemt u uiteraard voldoende voorraad mee, wellicht ook wat reserve. Een paracetamol is altijd beter om bij de hand te hebben. Verder zullen de meeste hotels een dokter in de buurt hebben. Houdt u er rekening mee dat dokters in het buitenland wat sneller medicijnen zullen voorschrijven dan in Nederland. Vraagt u altijd naar de het type medicijnen, waarom deze gegeven worden en vraagt u naar de mogelijke bijwerkingen .

Hoe voorkom ik dat mijn kind door muggen gebeten wordt?
Helaas bestaat hiervoor geen formule. In gebieden met malaria adviseren we dat u antimalaria medicijnen gebruikt. Voor de exact hoeveelheid, plaatsen waar de mug voor komt enzovoort verwijzen we u door naar de instanties onder aan deze pagina. Zij hebben alle up-to-date informatie.

Enkele Travelnauts tips om overlast van muggen te voorkomen:
- Neem een geïmpregneerde reisklamboe mee (zeker wanneer u per camper reist)
- Goed insmeren met muggenstiften (liefst met deet, er zijn stiften met een laag deet gehalte speciaal voor kinderen, bijvoorbeeld Mosiguard)
- Draag kleding tot over de enkels en armen in de avonduren en vroege ochtend
- Gebruik geen zoete geurtjes
- Koop een spuitbus indien u per camper reist, zodat u de ingangen en ramen kunt inspuiten

Nog enkele tips m.b.t. hygiëne en eten:
- Was altijd de handen voor het eten.
- Was altijd het fruit voordat het gegeten wordt.
- Drink zoveel mogelijk water uit flessen. Dit hoeft niet overal, kijkt u op onze site op welke bestemming wel of niet. Indien u twijfelt, drink uit de fles.
- Laat bij aankomst in uw hotelkamer altijd de kranen even doorlopen met heet water. Dit om te voorkomen dat de legionella bacterie aanwezig is in de leidingen.
- Geeft u borstvoeding? Probeer dit te rekken tot na de vakantie, een stuk gemakkelijker.
- Maak spenen, flesjes etc schoon met gekookt water. De meeste hotels doen dit graag voor u, anders vraagt u om een waterkoker in de kamer. Ook dat is vaak geen probleem.
- Kijk of het eten gaar is.
- Drink in de zon voldoende, ijskoud is niet goed voor de maag.
- Let op te scherpe ingrediënten in het eten van uw kinderen.

Heeft u zelf nog meer tips, laat het ons en uw medereizigers weten:
info@travelnauts.nl

 
 
 

Travelnauts

Voorwaarden

Boekingsvoorwaarden
Artikel 1. Inleidende bepalingen

1. Travelnauts; de reisorganisator.

2. Reisovereenkomst; de overeenkomst waarbij Travelnauts zich jegens zijn wederpartij verbindt tot het verschaffen van een door hem aangeboden van te voren georganiseerde reis.

3. Reiziger; de wederpartij van Travelnauts (reiziger of aanmelder).

4. Werkdagen en kantooruren; maandag tot en met vrijdag van 09.00 – 18.00 uur en zaterdag van 10.00 – 16.00 uur, uitgezonderd erkende feestdagen.

Artikel 2. Totstandkoming reisovereenkomst
1. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de reiziger van het aanbod van Travelnauts. Na totstandkoming van de overeenkomst ontvangt de reiziger een opdrachtbevestiging. Na ondertekening ontvangt de reiziger schriftelijk een bevestiging, in de vorm van een factuur.

2. Het aanbod van Travelnauts is vrijblijvend en kan zo nodig door deze worden herroepen. Herroeping dient zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk de volgende werkdag na aanvaarding te geschieden onder opgaaf van redenen. Herroeping wegens correctie van fouten in de reissomberekening is toegestaan

3. De reiziger verstrekt het Travelnauts uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst alle gegevens omtrent hemzelf en de door hem aangemelde reizigers die van belang kunnen zijn. Tevens vermeldt hij bijzonderheden omtrent de hoedanigheid of de samenstelling van de door hem aangemelde groep reizigers die van belang kunnen zijn voor de goede uitvoering van de reis door Travelnauts.

4. Degene die namens of ten behoeve van een ander een overeenkomst aangaat (de aanmelder), is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die uit de overeenkomst voortvloeien. Alle verkeer (ook het betalingsverkeer) tussen de reiziger en Travelnauts verloopt uitsluitend via de aanmelder. Elke andere reiziger is voor zijn eigen aandeel in de reisovereenkomst.

5. Kennelijke fouten en vergissingen binden Travelnauts niet.

6. Travelnauts draagt geen verantwoordelijkheid voor algemene informatie in foto’s, folders, advertenties, websites en andere informatiedragers, voor zover onder verantwoordelijkheid van derden opgesteld of uitgegeven.

Artikel 3. Betaling
1. Bij het totstandkomen van de overeenkomst dient een aanbetaling van 20% van de totale overeengekomen reissom te worden voldaan. In uitzonderingsgevallen (bijvoorbeeld bij vliegtickets of cruises) kan een afwijkende (aan-)betalingsregeling gelden.

2. Het restant van de reissom moet uiterlijk zes weken voor de dag van vertrek betaald zijn. Bij niet tijdige betaling is de reiziger in verzuim. Dit kan annulering tot gevolg hebben waarbij de annuleringskosten in rekening worden gebracht aan de reiziger.

3. Indien de overeenkomst binnen 6 weken voor de dag van vertrek tot stand komt, moet de gehele reissom per omgaande voldaan worden.

4. De reiziger die niet tijdig betaalt, is over het nog verschuldigde bedrag de wettelijke rente verschuldigd. Daarnaast worden buitengerechtelijke incassokosten (15% van het gevorderde) in rekening gebracht.

Artikel 4. Reissom
1. De gepubliceerde reissom is gebaseerd op de prijzen, geldkoersen, heffingen en belastingen, zoals deze Travelnauts bekend waren ten tijde van het samenstellen van de reis. De vermelde reissommen gelden per persoon, tenzij anders vermeldt.

2. Zolang de gehele reissom niet voldaan is, heeft Travelnauts het recht om tot 20 dagen voor de dag van vertrek de reissom te verhogen in verband met wijzigingen in de vervoerskosten (met inbegrip van brandstofkosten), de verschuldigde belastingen, heffingen en de toepasselijke wisselkoersen.

3. De reiziger heeft het recht een verhoging van de reissom als bedoeld in het vorige lid af te wijzen. Hij moet (op straffe van verval) van dit recht gebruik maken binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling van de verhoging.

4. Indien de reiziger de reissomverhoging afwijst, heeft Travelnauts het recht de overeenkomst op te zeggen. Hij moet (op straffe van verval) binnen 7 werkdagen na ontvangst door de reiziger van de mededeling over de verhoging van dit recht gebruik maken. In dat geval heeft de reiziger recht op kwijtschelding of onmiddellijke restitutie van reeds betaalde gelden.

Artikel 5. Reisdocumenten en reisbescheiden
1. De reiziger dient bij vertrek en gedurende de reis in het bezit te zijn van de benodigde geldige documenten, zoals een paspoort en de eventueel vereiste visa, bewijzen van inentingen / vaccinaties en (internationaal) rijbewijs (bij selfdrive). De reiziger dient de door Travelnauts verstrekte algemene informatie hieromtrent op juistheid te controleren bij instanties die daaromtrent uitsluitsel kunnen geven. Wanneer het hiervoor gestelde door de reiziger niet wordt nageleefd en de reiziger de reis daardoor niet of niet geheel kan maken, komen de kosten met alle daaraan verbonden gevolgen voor rekening van de reiziger.

2. De reiziger dient gedurende de reis in het bezit te zijn van een verzekering waarin tenminste het risico van ziekenhuiskosten, dokterskosten, begrafeniskosten en repatriëringkosten op redelijke wijze zijn gedekt.

3. Travelnauts stelt de benodigde reisbescheiden uiterlijk 10 dagen voor de dag van vertrek in het bezit van de reiziger, mits volledige betaling van de reis heeft plaatsgevonden.

Artikel 6. Wijziging door de reiziger en in-de-plaatsstelling
1. Tot 28 dagen voor vertrek kan de reiziger wijzigingen in de overeenkomst aanvragen. Deze wijzigingen zullen voor zover mogelijk aangebracht worden. Bij een gewijzigde reissom dient de reiziger de gewijzigde reissom, onder aftrek van de reeds betaalde gelden, voldoen. Naast de werkelijke kosten bedragen de wijzigingskosten € 50 per boeking per wijziging en eventuele communicatiekosten. Uitstel van de vertrekdatum of vermindering van het aantal betalende passagiers wordt beschouwd als een (deel-)annulering waarop artikel 7 van toepassing is.

2. Tijdig voor de aanvang van de reis kan de reiziger zich laten vervangen door een ander mits de ander voldoet aan alle aan de overeenkomst verbonden voorwaarden en het verzoek uiterlijk 14 dagen vóór vertrek ingediend wordt. De aanmelder, de reiziger en degene die hem vervangt zijn hoofdelijk aansprakelijk tegenover Travelnauts voor de betaling van het nog verschuldigde gedeelte van de reissom, de in artikel 6, lid 1 bedoelde wijzigings- en communicatiekosten en de eventuele extra kosten als gevolg van de vervanging.

Artikel 7. Annulering door de reiziger
1. Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:

a. bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling;

b. bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom;

c. bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom;

d. bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 7e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom;

e. bij annulering vanaf de 7e dag (inclusief) tot de vertrekdag of later: de volledige reissom.

2. Indien een reis is samengesteld uit verschillende onderdelen, waarop verschillende annuleringsbepalingen van toepassing zijn, gelden per onderdeel de specifiek hierop van toepassing zijnde bepalingen. Bijvoorbeeld bij vliegtickets, cruises, camperhuur, autohuur, bijzondere diensten zoals nationale parken en culturele of sportevenementen kan een afwijkende annuleringsregeling gelden.

3. Het annuleren van een overeenkomst door één of meer reizigers die gezamenlijk voor een verblijf in een hotelkamer, appartement of andere accommodatie hebben geboekt, geldt als annulering van alle overeenkomsten, zodat door alle reizigers de bedragen, bedoeld in voorgaande leden, moeten worden betaald. Voor de overblijvende reizigers wordt de reissom opnieuw bepaald. Dit kan een meerprijs tot gevolg hebben.

Artikel 8. Opzegging door Travelnauts
1. Travelnauts heeft het recht de overeenkomst op te zeggen wegens gewichtige omstandigheden. Onder gewichtige omstandigheden worden verstaan omstandigheden die van zodanige aard zijn dat verdere gebondenheid van Travelnauts aan de overeenkomst in redelijkheid niet kan worden gevergd.

2. Een op de overeenkomst betrekking hebbende dekkingsbeperking van het Calamiteitenfonds Reizen is een gewichtige omstandigheid.

3. Indien de oorzaak van de opzegging aan de reiziger kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van de reiziger. Indien de oorzaak van de opzegging aan Travelnauts kan worden toegerekend, komt de hieruit voortvloeiende schade voor rekening van Travelnauts. Indien de oorzaak van de opzegging noch aan de reiziger noch aan Travelnauts kan worden toegerekend, dragen partijen ieder hun eigen schade.

Artikel 9. Wijziging door Travelnauts
1. Door lokale omstandigheden van de bereisde gebieden of andere omstandigheden die hiermee verband houden, behoudt Travelnauts zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in de reis, bijvoorbeeld in de reisroute, het reisschema, plaats van aankomst en vertrek, het vervoer en het verblijf, de tijdstippen waarop en de volgorde waarin geplande excursies worden uitgevoerd, of zelfs de reis te beëindigen wanneer deze reeds is aangevangen. Onder andere omstandigheden worden in ieder geval verstaan de in artikel 10, punt 4 onder a en b genoemde omstandigheden. Veranderingen in reisschema’s ten gevolge van aanhoudende slechte weersomstandigheden vallen eveneens onder de werking van dit artikel. Wijzigingen in het vervoer en het verblijf kunnen ondermeer betreffen de aanwijzing van een ander soort vervoermiddel of andere soort accommodatie en/of andere vervoerder.

2. In geval van wijziging doet Travelnauts de reiziger indien mogelijk een alternatief aanbod. Het alternatieve aanbod dient minstens gelijkwaardig te zijn.

3. Travelnauts mag de overeenkomst ook op een niet wezenlijk punt wijzigen wegens gewichtige omstandigheden. In dat geval kan de reiziger de wijziging slechts afwijzen indien de wijziging hem tot nadeel van meer dan geringe betekenis strekt.

4. De reiziger die gebruik maakt van zijn recht om de wijziging of het alternatieve aanbod ingevolge de vorige leden af te wijzen, moet dit binnen 3 werkdagen na ontvangst van het bericht over de wijziging kenbaar maken. Vanaf 10 dagen voor vertrek geldt hiervoor een termijn van 24 uur (1 werkdag). In dat geval heeft Travelnauts het recht de overeenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen. Hij moet (op straffe van verval) van dit recht gebruik maken binnen 3 werkdagen na ontvangst van de mededeling van de wijziging door de reiziger. Vanaf 10 dagen voor vertrek geldt hiervoor een termijn van 24 uur (1 werkdag). De reiziger heeft in dat geval recht op kwijtschelding of teruggave van de reissom (of, indien de reis reeds ten dele is genoten, op teruggave van een evenredig deel daarvan) binnen 2 weken.

5. Indien na vertrek van de reiziger(s) een belangrijk gedeelte van de diensten, waarop de overeenkomst betrekking heeft, niet wordt verleend of Travelnauts bemerkt dat hij in een belangrijk gedeelte van de diensten niet zal kunnen voorzien, zorgt Travelnauts er voor dat passende, alternatieve regelingen worden getroffen met het oog op de continuering van de reis.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid en overmacht
1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8, 9 en 11 is Travelnauts verplicht tot uitvoering van de overeenkomst zoals de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mag verwachten.

2. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is de reiziger verplicht daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de betrokkenen als bedoeld in artikel 12.

3. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, is Travelnauts verplicht eventuele schade te vergoeden, tenzij de tekortkoming in de nakoming niet aan hem is toe te rekenen noch aan de persoon van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, omdat:

a. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst is toe te rekenen aan de reiziger; of

b. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst niet kon worden voorzien of niet kon worden opgeheven en toe te rekenen is aan een derde die niet bij de levering van de in de reis begrepen diensten is betrokken; of

c. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan een gebeurtenis die Travelnauts of degene van wiens hulp hij bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik maakt, met in achtneming van alle mogelijke zorgvuldigheid niet kon voorzien of verhelpen; of

d. de tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst te wijten is aan overmacht als bedoeld in lid 4 van dit artikel.

4. Travelnauts zal in ieder geval niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor schade die is ontstaan tengevolge van de hieronder vermelde omstandigheden:

a. oorlog, oorlogsgevaar, staat van beleg, quarantaine, oproer, daden van sabotage, staking, uitsluiting, misdaad, boycotacties, schaarste van goederen, storingen in communicatiemiddelen, storingen in vervoermiddelen, vertragingen van openbare vervoermiddelen.

b. maatschappelijke ontwrichting tengevolge van natuurrampen en ernstige ongevallen.

c. fouten van derden alsmede het niet nakomen door derden van hun verbintenissen wanneer deze derden géén werknemers zijn van Travelnauts of rechtstreeks door Travelnauts zijn ingeschakeld bij de uitvoering van de overeenkomst.

5. De aansprakelijkheid van Travelnauts voor schades waarvoor de gebruikelijke reis- en annuleringsverzekeringen dekking bieden, is uitgesloten. Evenmin is Travelnauts aansprakelijk voor schades die krachtens het van toepassing zijnde geschreven of ongeschreven Internationaal Recht zijn uitgesloten.

6. De aansprakelijkheid van Travelnauts per reiziger wegens overlijden van de reiziger en het ontstaan van fysiek en psychisch letsel, zal nimmer hoger kunnen zijn dan eenmaal de reissom per persoon.

7. De aansprakelijkheid voor alle overige schades zal per reiziger nooit meer kunnen bedragen dan 50% van de reissom per persoon.

8. Travelnauts is nooit aansprakelijk voor verlies of beschadiging van bagage en reisbescheiden.

Artikel 11 – Hulp en bijstand
1. Travelnauts is naar gelang de omstandigheden verplicht de reiziger hulp en bijstand te verlenen, indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die deze op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben.

2. Indien de reis niet verloopt overeenkomstig de verwachtingen die de reiziger op grond van de overeenkomst redelijkerwijs mocht hebben wegens omstandigheden die noch aan de reiziger noch aan Travelnauts zijn toe te rekenen, draagt ieder zijn eigen schade. Voor Travelnauts bestaat deze o.a. uit de extra inzet van menskracht: voor de reiziger bestaat deze o.a. uit extra verblijf- en repatriëringkosten.

3. De reiziger is verplicht tot naleving van alle aanwijzingen van Travelnauts ter bevordering van een goede uitvoering van de reis en is aansprakelijk voor schade veroorzaakt door zijn ongeoorloofde gedragingen, te beoordelen naar de maatstaf van het gedrag van een correcte reiziger.

Artikel 12 – Klachten
1. Een geconstateerde tekortkoming in de uitvoering van de overeenkomst moet zo spoedig mogelijk te worden gemeld bij de betrokken dienstverlener, zodat deze een passende oplossing kan treffen. Indien de tekortkoming niet wordt opgelost en afbreuk doet aan de kwaliteit van de reis, moet deze onverwijld worden gemeld bij de lokale vertegenwoordiging of, indien niet bereikbaar, bij Travelnauts. De communicatiekosten worden door Travelnauts vergoed, tenzij blijkt, dat deze redelijkerwijs niet hadden behoeven te worden gemaakt. Bewijs van gemaakte kosten (nota’s) dienen getoond te worden. Indien achteraf blijkt dat de reiziger niet aan deze meldingsplicht voldaan heeft en Travelnauts niet in de gelegenheid gesteld is de tekortkoming te verhelpen, kan zijn eventuele recht op schadevergoeding worden beperkt of uitgesloten.

2. Als een klacht niet bevredigend wordt opgelost, moet deze uiterlijk binnen één maand na afloop van de reis schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij Travelnauts. Als de klacht niet de uitvoering maar de totstandkoming van een overeenkomst betreft, dient deze binnen één maand na kennisname door de reiziger van de feiten, waarop de klacht betrekking heeft, bij Travelnauts te worden ingediend.

3. Op alle geschillen tussen Travelnauts en de reiziger is Nederlands recht van toepassing.

© Copyright Travelnauts 2004-2009

 

Calamiteitenfonds
Ons bedrijf is aangesloten bij de Stichting Calamiteitenfonds Reizen.

Binnen de grenzen van de garantieregeling van het Calamiteitenfonds vallen de op deze internetsite gepubliceerde reizen onder de garantie van het Calamiteitenfonds. Deze garantie houdt in dat u als consument die deelneemt aan een door ons georganiseerde reis:

- (een deel van) uw reissom terugkrijgt indien wij de reis als gevolg van een calamiteit niet of niet volledig kunnen uitvoeren;
– de noodzakelijke meerkosten vergoed krijgt indien wij als gevolg van een calamiteit de reis moeten aanpassen of indien wij u vervroegd moeten repatriëren.

Onder calamiteit wordt verstaan een door molest of natuurramp veroorzaakte abnormale gebeurtenis.
www.calamiteitenfonds.nl

 

Travelnauts & SGR
SGR:

Travelnauts is aangesloten bij SGR onder nummer 3271 (www.sgr.nl). Alle op deze website gepubliceerde reizen, met uitzondering van vluchten per lijndienst die geen onderdeel uitmaken van een pakketreis, vallen daarom onder de garantie van SGR. De SGR-garantie houdt in dat u ervan verzekerd bent dat u uw vooruitbetaalde reisgeld terug te krijgt als de wederpartij door financieel onvermogen de overeengekomen tegenprestatie niet kan nakomen. Voor zover de overeenkomst mede het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis.

Doel garantieregeling

Artikel 1
De “Stichting Garantiefonds Reisgelden” hierna te noemen: SGR, heeft zich overeenkomstig en binnen de grenzen van haar hieronder te vermelden statutaire doel­stellingen ten opzichte van haar deelne­mers ver­plicht tot het doen van uitkeringen aan of voor consumenten. Door de boeking bij een deelnemer aan­vaardt de consument deze garantie.

Doel en middelen

Artikel 2.1
Het doel van SGR luidt als volgt: ” De stichting heeft ten doel het doen van uitkeringen aan of voor consumenten ter zake van op de Nederlandse markt aangeboden en afgesloten reisovereenkomsten, of overeenkomsten van vervoer met uitzondering van luchtver­voer per lijndienstticket of over­eenkomsten van verblijf, indien deze consumenten geldelijke schade lijden in gevallen dat de betrokken reisorganisator, reisagent, vervoerder of verstrekker van verblijf wegens financieel onvermogen niet presteert.”.

Artikel 2.2
De in lid 1 van dit artikel bedoelde uitkeringen zullen alleen geschieden indien en voorzo­ver:
a.    een deelnemende reisorganisator, een deelnemende vervoerder of een deelne­mende verstrekker van verblijf wegens financieel onvermogen niet kan presteren en de reis­overeenkomst, de over­eenkomst van vervoer of de overeenkomst van verblijf door de consument hetzij rechtstreeks het­zij door bemiddeling van een reisagent bij de deel­nemende reisorganisator, vervoerder of ver­strekker van verblijf is afgesloten;

b.     een niet-deelnemende reisorganisator, een niet-deelnemende vervoerder, of een niet-deelne­mende verstrekker van verblijf wegens financieel onvermogen in gebreke blijft te presteren, voor­zover de prestatie van deze niet-deelnemer is aangeboden en over­eengekomen door bemiddeling van een deel­nemer en deze deelnemer wegens finan­cieel onvermogen niet in staat is de betaalde reissommen, ver­voergelden en/of ver­blijfsgelden terug te betalen;

c.     een deelnemende reisagent wegens financieel onvermogen in gebreke blijft geldige reisdocu­menten te leveren, indien en voorzover de reisorganisator, de vervoerder en/of verstrekker van verblijf niet jegens de consument tot nakoming verplicht is;

d.     het niet presteren van een deelnemende reisorganisator, deelnemende reisagent, deelnemende ver­voerder of deelnemende verstrekker van verblijf, bestaat in het we­gens financieel onvermogen niet vol­doen aan de consument van een schadevergoe­ding, waartoe bedoelde deelnemer krach­tens een bin­dende uitspraak van de Geschil­lencommissie Reizen danwel een onherroepelijke rechterlijke uitspraak verplicht is.

Hiermee wordt gelijkgesteld het geval, waarin de consument – naar genoegen van het bestuur – kan aantonen een kwaliteitsklacht bij de deelnemer te hebben inge­diend voordat sprake was van financieel onvermogen en de klacht door de curator is erkend.

Artikel 2.3
De in lid 1 bedoelde uitkeringen zullen de betaalde reissom, vervoergelden en/of ver­blijfsgelden, of indien de reis en/of het verblijf reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan, niet te boven gaan.
Van vergoeding zijn uitgesloten de betaalde verzekeringspremies en poliskosten, wijzi­gingskosten, kosten voor het verkrijgen van visa e.d. en bij de uitkerin­gen krachtens lid 2 onder letter d. de ge­maakte proceskosten en de rentederving.

Artikel 2.4
Uitkeringen als bedoeld in lid 1 worden slechts gedaan in geval de consument de boeking met contant en/of giraal geld heeft betaald. Geen uitkeringen worden gedaan voor boe­kingen voorzover tot stand gekomen op basis van spaarzegels, bonnen, Airmiles en der­gelijke.

Artikel 2.5
Indien en voorzover met inachtneming van het hiervoor bepaalde recht op uitkering bestaat geldt dat de vergoedingsplicht van SGR is beperkt tot een bedrag van € 10.000,00 per natuurlijk persoon per schadegeval.
Het meerdere is door SGR namens en ten gunste van de consument verzekerd bij Europeesche Verzekeringen, gevestigd te Amsterdam. In geval van schade zal SGR namens de betrokken consument de schade met de Europeesche Verzekeringen afwikkelen onverminderd het recht van de consument als verzekerde om zich voor uitkering rechtstreeks tot Europeesche Verzekeringen te wenden.

Niet presteren

Artikel 3.1
Of er sprake is van een niet presteren door een deelnemer als gevolg van diens financieel onvermogen staat uitsluitend ter beoordeling van SGR.

Artikel 3.2
Voorzover de reisovereenkomst het vervoer omvat en de plaats van bestemming reeds is bereikt, wordt zorggedragen voor de terugreis.

Rechthebbenden.

Artikel 4
Binnen de grenzen van het vorenstaande komen in beginsel voor een uitkering door SGR in aanmer­king:
­          de consument die partij is bij een reis-, vervoers- of verblijfsovereenkomst met een deelnemer en tevens in het bezit is van een boekingsformulier resp. factuur met het/de daarop betrekking heb­bende betalingsbewijs(zen);
de consument die partij is bij een reis-, vervoers- of verblijfsovereenkomst met een niet-deelne­mer, maar die geboekt heeft bij een deelnemer en tevens in het bezit is van een boekingsformulier resp. factuur van die deelnemer met het/de daarop be­trekking hebbende betalingsbewijs(zen).

Uitkeringen

Artikel 5.1
De consument is verplicht zijn aanspraak op SGR geldend te maken uiterlijk binnen 2 maanden nadat hem ter kennis is gekomen dan wel hij in redelijkheid had kunnen weten dat de desbetreffende deel­nemer aan SGR als gevolg van financieel onvermogen niet aan zijn verplichtingen jegens hem kan voldoen.

Artikel 5.2
In het geval bedoeld in artikel 2.2 onder letter d. gaat de in het vorige lid bedoelde termijn van twee maan­den in op de datum van de uitspraak, indien deze valt na het intreden van het financieel onvermogen van de deelnemer. Indien tussen de datum van de uitspraak en het intreden van het financieel onvermogen een periode is gelegen langer dan drie maanden, wordt geen uitkering gedaan, tenzij door de consument – naar genoegen van SGR – aannemelijk is gemaakt dat alle mogelijke maatregelen ter uitvoering van de uitspraak zijn genomen.

Artikel 5.3
De consument heeft slechts aanspraak op uitkering door SGR indien SGR binnen de gren­zen van haar doelstel­ling en deze garantieregeling verplicht is tot het doen van een uit­kering aan of voor de con­sument, dit laatste met inachtneming van art. 10 en de consument heeft voldaan aan de hieronder te vermelden verplichtingen.

Verplichtingen van de consument

Artikel 6.1
De consument dient zich teneinde aanspraak op uitkering te maken te wenden tot het boekingskan­toor van de deelnemer.

Artikel 6.2
Indien hij van het boekingskantoor onverhoopt geen of niet voldoende medewerking ondervindt bij het ver­krijgen van de uitkering kan de consument zich rechtstreeks tot SGR wenden.

Artikel 6.3
Het niet tijdig indienen van de claim waarbij het in de navolgende leden bepaalde in acht moet worden ge­nomen doet de aanspraak op uitkering vervallen (art. 5.1 en 5.2).

Artikel 6.4
Iedere consument is verplicht bij het indienen van zijn claim aan het boekingskantoor c.q. SGR over te leggen en af te geven:
1.        het boekingsformulier, resp. de factuur;
2.        het/de daarop betrekking hebbende betalingsbewijs (zen);
3.        de eventueel in zijn/haar bezit zijnde reisdocumenten, zoals vervoerbiljetten, tickets, vouchers e.d.

Artikel 6.5
Zolang er een van de op de grond van het bovenstaande over te leggen en af te geven be­scheiden ont­breekt heeft de consument geen aanspraak op uitkering, zulks onverminderd hetgeen in de art. 5 en 6.3 is bepaald.

Last en volmacht

Artikel 7
De consument wordt geacht aan het voormelde boekingskantoor last en volmacht te heb­ben gegeven voor alle handelingen welke noodzakelijk zijn om tot incasso te geraken van het bedrag waarop de consument ingevolge de garantie jegens SGR aanspraak kan maken.

Cessie en subrogatie

Artikel 8.1
In het geval SGR aan of ten behoeve van de consument betalingen verricht, wordt SGR gesubrogeerd in de rechten van de consument jegens de betrokken deelnemer.

Artikel 8.2
De consument is, indien SGR dat verlangt, verplicht mee te werken aan cessie aan SGR van zijn rechten jegens de betrokken deelnemer en/of de al dan niet aan SGR deelnemende betrokken touroperator, vervoerder, verhuurder en/of verstrekker van verblijf.

Op eerste verzoek van SGR dient de consument met betrekking tot de hiervoor bedoelde rechten akte(n) van cessie volgens door SGR vast te stellen model(len), ter hoogte van zijn aanspraak op uitkering, te ondertekenen.

Artikel 8.3
Zolang de consument de in het voorgaande lid vastgelegde verplichting niet nakomt heeft hij geen aan­spraak op uitkering.

Aanwijzingen

Artikel 9
De consument is verplicht zich te houden aan door SGR te geven aanwijzingen m.b.t. de indiening van de claim.

Vervangende reis etc.

Artikel 10.1
SGR behoudt zich het recht voor in voorkomende gevallen in plaats van terugbetaling van betaalde reis­sommen, vervoer- en verblijfsgelden, de uitvoering van de reisovereenkomst, de overeenkomst van vervoer of van verblijf zelf ter hand te nemen, in welk geval de met de reisorganisator, vervoerder en/of verstrekker van verblijf overeengekomen voorwaar­den van toepassing zullen blijven.

Artikel 10.2
Tevens is SGR gerechtigd de consument de keus te laten tussen een terugbetaling van de reeds be­taalde reis­sommen, vervoer- en verblijfsgelden en het boeken van een vervan­gende reis, vervangend vervoer of vervangend verblijf, voorzover nodig met bijbetaling of terugbetaling wanneer de prijs van het vervangende product hoger of lager is dan de uitkering waarop de consument aanspraak heeft.

Artikel 10.3
De consument zal nimmer van SGR kunnen verlangen dat zij een andere prestatie ver­richt dan het zorgdragen voor terugreis en/of het doen van een uitkering tot het bedrag van de door de consument betaalde reissommen, vervoer- en verblijfsgelden, of, indien de reis en/of het verblijf reeds ten dele is genoten, een evenredig deel daarvan.

Wijziging

Artikel 11.1
SGR is gerechtigd deze garantieregeling in overleg met de raad van toezicht te wijzigen.

Artikel 11.2
Bindend is de garantieregeling, die ten tijde van de boeking laatstelijk is vastgesteld.

Stichting Garantiefonds Reisgelden
Postbus 4040, 3006 AA Rotterdam
200709 Gedeponeerd ter Griffie van de Arrondissementsrechtbank te Rotterdam, alsmede bij de Kamer van Koophandel te Rotterdam.