Nieuws

Je gunt je kind toch de wereld!

Reisvragen – Ophalen van de huurauto

Daar staat u dan, klaar met de papieren te wachten totdat u aan de balie de gegevens kan doorgeven en de geboekte huurauto kan ophalen. Hoe verloopt dit, wat gaan ze vragen en wat kunt u verwachten.

Het ophalen van een huurauto brengt attentie, een vele verzekeringsverhalen en medewerkers die werken op commissie basis met zich mee.

Allereerst brengen we de attentie op het werken op commissie basis. Veel medewerkers die werken achter de balie bij een autoverhuurder verdienen het minimum loon. Hetgeen wat hen extra loon bezorgt is commissie. Hoe meer zij aan de klant weten te verkopen, hoe meer loon zij ontvangen. Natuurlijk is de ene medewerker hier beter in dan de ander of hecht hier meer waarde aan. Helaas is dit een onvermijdelijk item wat een reiziger tegen komt bij het ophalen van de auto. Ze kunnen met verschillende verhalen komen om u te laten twijfelen, bijvoorbeeld ‘als ik uw gezinsgrootte zie dan gaat dat nooit in deze auto passen’, ‘u bent niet volledig verzekert en de bekende ‘uw geboekte categorie is niet meer beschikbaar, u dient bij te betalen om alsnog op pad te gaan met een grotere auto’. Wij van Travelnauts adviseren hier altijd vriendelijk voor te bedanken. Mocht u twijfelen neemt u dan altijd contact op met de organisatie waar u geboekt heeft. Indien de reiziger akkoord gaat met bijvoorbeeld de grotere huurauto worden de kosten automatisch van de creditcard ingehouden, deze kosten zijn voor eigen rekening.

Per land zijn er verschillende verzekeringen van toepassing. Een kleine greep uit de verzekeringen waar u op kunt letten, bijvoorbeeld de aansprakelijkheidsverzekering en het bedrag waar u tot gedekt bent. Onderdelen hiervan kunnen ook gedekt zijn bij een reisverzekering (afhankelijk van de verzekeraar), gaat u dit altijd even na.
Daarnaast is het altijd goed om te kijken naar het eigen risico. Bij enkele verhuurders is dit inbegrepen, bij andere kunt u dit vooraf afkopen. Het is van ons een tip om dit altijd van te voren na te gaan.

Het contract van de huurauto dient u altijd goed en met attentie door te lezen. Bij het in ontvangst nemen van de auto wordt het huurcontract opgemaakt. U tekent voor akkoord van hetgeen hierop wordt vermeld. Overtuigt u zich ervan dat de verzekeringen die u niet wenst, niet alsnog staan vermeld en zet u hierbij zeker GEEN paraaf voor akkoord. Ditzelfde geldt voor een ‘upgrading’ naar een hogere autoklasse, die u mogelijk zal worden aangeboden. Zodra u hiervoor tekent, gaat u vrijwillig akkoord en moet u ervoor betalen. Achteraf reclameren in Nederland is bijzonder moeilijk en leidt over het algemeen niet tot restitutie van deze kosten. Let er echter op dat extra’s die reeds bij het door u betaalde huurbedrag zijn inbegrepen wel op de rental agreement worden vermeld. Op de huurovereenkomst worden de onderdelen die u accepteert met “accept” aangegeven en de onderdelen die u niet accepteert met “decline”. U zet uw paraaf bij alle onderdelen. Indien mogelijk kunt u de huurauto vóór het tekenen van het huurcontract nakijken op eventuele gebreken. Laat voorkomende gebreken (bijvoorbeeld een deukje) op het contract aantekenen en controleer of alles compleet is: krik, dopsleutel en reservewiel. Is dit mogelijk en heeft u reeds het huurcontract getekend, dan adviseren wij altijd voordat u de garage uitrijdt foto’s van de huurauto te maken.

Bekijk al onze familiereizen!