Rondreis door Midwest-Amerika

Afgelopen zomer ging onze directeur Simone, samen met haar man en twee zoons van 16 en 19, op rondreis door Midwest-Amerika. Op naar de cowboys, buffels en prachtige natuurparken! Zij hebben het geluk dat ze al veel van Amerika hebben gezien, maar Midwest-Amerika stond nog op het lijstje. Ze keken vooral uit naar het oudste nationale park van Amerika, Yellowstone. Maar alle natuurparken van Midwest-Amerika hebben hen enorm verrast; ze deden absoluut niet onder voor de grote trekpleisters als de Grand Canyon, Yosemite, Bryce en Zion.

Raften over de Snake rivier in Grand Teton National Park
Door: Simone Jansen
Land: Amerika
Datum: 3 november 2022
Sculpturen in Mt. Rushmore van vier iconische presidenten

Bezoek aan South Dakota in Midwest-Amerika

“We starten onze rondreis door Midwest-Amerika in Rapid City, omdat wij al in Amerika waren. Rapid City is de noordelijke toegangspoort tot de Black Hills. Een bergachtig gebied in het westen van South Dakota met uitlopers in Wyoming.
Om deze omgeving te verkennen, hebben we drie volle dagen uitgetrokken. Er is namelijk ontzettend veel te doen en te zien.

We zijn gestart met het zuidelijke deel met Mt. Rushmore als eerste op het programma. Wie kent het beeld van de borstbeelden van vier iconische presidenten nou niet? Wij bewandelen de Presidential Trail. Vanaf dit wandelpad is het ideaal om de hoofden vanaf talloze plekken te zien. Zowel van dichtbij, als ook door de bomen heen.

Verder Midwest-Amerika in naar Custer State Park

Na Mt. Rushmore rijden we verder door Midwest-Amerika over de ‘scenic drive’ Wildlife Loop Road in Custer State Park. Dit is een van de grootste staatsparken van Amerika en zou naar onze mening een nationaal park moeten zijn. Wat is het hier prachtig.

Op naar het spotten van bizons! Er leven bijna 1500 bizons in dit park. Bij het zien van de eerste bizon zijn we natuurlijk super enthousiast. Daarna zien we nog zoveel bizons dat het bijna ‘normaal’ wordt. Wat een indrukwekkende beesten. Maar let op! Kom niet te dichtbij, want bizons kunnen best gevaarlijk zijn. Wij blijven respectvol op afstand en maken prachtige foto’s.

Een bizon in Custer State Park
Fantastisch uitzicht op top bij Sylvan Lake

De scenic route op Needles Highway

Op dag twee van onze rondreis door Midwest-Amerika volgen we de Needles Highway ‘scenic route’. We passeren diverse smalle tunnels, de smalste tunnel aan de Needles Highway is slechts 2.54 meter breed. Omdat het verkeer vanuit beide richtingen van de tunnel gebruik mag maken, moet je voordat je de tunnel inrijdt goed kijken of er geen tegenliggers aankomen. Direct voorbij deze extreem smalle tunnel komen we bij het pittoreske, door kleine rotsen omgeven, Sylvan Lake. Dit schilderachtige meer is het bekendste en meest kenmerkende meer van de Black Hills.

Hier hebben we een actieve dag gepland. We maken een lange hike, startend vanaf Sylvan Lake. De wandeling van 7 mijl (circa 11 km) heen en terug is pittig met het warme weer. Tip! Ga vroeg (wat bij ons lastig was met pubers ?). Er zitten flinke klimmen in, met prachtige uitzichtpunten onderweg. De top is de kers op de taart en dat maakt de pittige wandeling helemaal goed.

Badlands National Park is een aanrader

De volgende dag maken we een dagtrip naar Badlands National Park. Een ‘must do’ in deze regio en goed te doen vanuit de Black Hills. Trek hier een hele dag voor uit. Wij vonden dit echt een hoogtepunt van de vakantie. Dit park is met zijn maanlandschap anders dan alle andere. Je aanschouwt rotsen met verschillende gekleurde horizontale lagen. De aparte vormen van de rotsen worden veroorzaakt door watererosie.

Wij volgen met onze huurauto de Badlands Loop Road van Oost naar West. We rijden eerst naar het verste punt en komen bij Cedar Pass, de noordoost ingang, het park binnen. Via deze bochtige en soms steile weg van 28 mijl lang komen we veertien uitkijkpunten en diverse wandelpaden tegen. Op deze manier missen we niets en krijgen we de beste indruk van het park.

Berglandschap van Badlands National Park
Devils Tower is een enorme monoliet

Ons hoogtepunt van Midwest-Amerika: Yellowstone National Park

Op naar onze volgende bestemming van onze familiereis door Midwest Amerika. Yellowstone National Park! Hier hebben we zo naar uit gekeken. De reis naar Yellowstone National Park is allesbehalve saai en al een ervaring op zich.

We rijden via het noordelijke deel van de Black Hills, via Spearfish Canyon het park uit. Onderweg stoppen we bij het western plaatsje Deadwood. Daarna rijden we door naar Devils Tower. Het is absoluut de moeite waard om hier te stoppen en foto’s te maken van deze enorme monoliet. We overnachten in Sheridan. De volgende dag is ook een reisdag, maar wederom met een prachtige route door Big Horn National Park.

Yellowstone National Park ligt op een slapende supervulkaan en in het park zijn talloze actieve geisers en warmtebronnen te bewonderen. In Yellowstone maken wij kennis met de overweldigende krachten van onze aarde. We verblijven bij Yellowstone National Park wederom vier nachten, dus drie volle dagen om het immense park te bezoeken. Daarbij is het uitstippelen van de routes belangrijk zodat je niets mist. En hou ook rekening met de drukte, het is wonderschoon en bijzonder, maar ook het drukst bezochte park van Amerika.

Hoogtepunten Yellowstone

Het worden drie dagen ‘road trippen’ hier in Midwest-Amerika. Onderweg stoppen we bij uitzichtpunten in combinatie met wandelingen bij de bezienswaardigheden. Er waren vier hoogtepunten die eruit springen. Te beginnen met de ontelbaar pruttelende geisers. Deze kun je op verschillende plekken bekijken.

Het bekendste gebied is bij geiser Old Faithful. Deze geiser is niet het meest bijzonder, maar de enige grote actieve geiser die op redelijke vaste tijden nog hete gassen uitblaast. We aanschouwen natuurlijk dit gebeuren (met vele anderen!) en wandelen een tijd rond om de andere kleinere geisers te bekijken.

Dan komen we bij de Grand Prismatic Spring. Wat een prachtige heetwaterbron. Wij kijken onze ogen uit. En we hebben geluk, want de zon schijnt en dan zijn de kleuren het mooist. Door het extreem zuivere water zie je een diepblauwe kleur. De oranje randen ontstaan door de miljoenen bacteriën die daar leven. Tip! Wandel net als wij richting de Fairy Falls. Na 1,5 kilometer komen we bij een uitkijkpunt en zien we de bron vanaf boven. Wat een uitzicht! Midwest-Amerika weet ons echt te verrassen.

Grand prismatic spring, de grootste warmwaterbron van Yellowstone
Waterval in'Grand Canyon' van Yellowstone

De volgende dag gaan we naar Mammoth Hot Springs. We zijn wederom onder de indruk van wat Midwest-Amerika ons te bieden heeft. Dit gebied is totaal anders en de kalksteenterrassen zijn surrealistisch mooi en doen een beetje buitenaards aan.

We lopen via de diverse ‘boardwalks’ langs de terrassen. We voelen de warmte en ruiken het zwavel. We maken ontelbare foto’s. Op de terugweg naar ons verblijf spotten we een beer zwemmend in de rivier! Deze dag kan voor ons niet meer stuk. Wij zijn inmiddels echt fan van Midwest-Amerika.

En dan denken we dat we alle hoogtepunten wel gehad hebben in Yellowstone National Park. Maar niets blijkt minder waar. Vandaag rijden we naar de ‘Grand Canyon of Yellowstone’. Tijdens een van onze eerdere familiereizen naar Amerika hebben wij de ‘echte’ Grand Canyon gezien tijdens , waardoor wij denken dat dit een teleurstelling wordt.

Dat was het absoluut niet. Deze kloof is echt indrukwekkend. Onderweg naar de uitkijkpunten komen we een paar prachtige watervallen tegen. De Lower Falls zijn het makkelijkst te bereiken en het beste te zien. Wederom een geweldige dag voor ons in het park en tevens onze laatste van de reis door Midwest-Amerika.

Overnachten in Yellowstone

Onze accommodatie bij Yellowstone National Park verdient een speciale vermelding. Wij overnachten deze dagen in de Explorer Cabins of West Yellowstone. Deze luxe cabins liggen in West Yellowstone, 5 minuten van de ingang van het park.

De cabins hebben een aparte woonkamer/keuken, twee slaapkamers en een fijne badkamer. We vonden het heerlijk om even niet in een hotelkamer te vertoeven. Alle cabins hebben een eigen veranda waar je lekker wat kan drinken na een dag park.

En de centrale kampvuurtjes gaan  aan om 17.00 uur in de middag. Iedereen heeft een eigen S’mores pakket in de cabin. Wij vonden het heel gezellig om met de kinderen de marshmallows op het kampvuur te roosteren en samen de dag door te nemen. Omdat de vuurtjes centraal zijn, krijg je ook leuke gesprekken met andere reizigers. We delen uiteraard onze ervaringen over de reis door Midwest-Amerika.

Marsmallows roosteren boven een kampuur
Hoge bergpieken van Grand Teton National Park

Ons laatste parkbezoek in Midwest-Amerika: Grand Teton

Vandaag gaan we naar het laatste park van onze rondreis door Midwest-Amerika, namelijk Grand Teton National Park. Dit park grenst in het zuiden aan Yellowstone National Park en is hierdoor heel makkelijk te combineren. Het park is totaal anders dan Yellowstone. Hier spelen vooral bergketens de hoofdrol. Via de Scenic Loop Road vergapen we ons aan de enorme hoge bergpieken, die worden afgewisseld met groen gele valleien, blauwe meren en rivieren.

Wij slapen in Jackson Hole, een hele leuke moderne ietwat chique plaats. Ook voor de wintersport is dit dé uitvalsbasis. Vandaar dat we de volgende dag wintersport dorp Teton Village, iets buiten het nationale park, bezoeken. We nemen hier de aerial tram omhoog en maken vanaf de top een mooie rondwandeling en toppen dit af met de overheerlijke wafels die in het populaire restaurant bovenop de berg worden geserveerd.

De laatste dag van deze natuurreis door Midwest-Amerika hebben we een ‘soft adventure’ raft excursie geboekt over de Snake rivier. We hebben hier enorm van genoten. Wat een relaxte manier om de omgeving van Grand Teton National Park te bekijken. En weer hebben we geluk. Er staat een eland (moose) aan de waterrand. Ook zien we ontelbare adelaars in de boomtoppen zitten.

En dan zit onze familiereis door Midwest-Amerika erop. Het is tijd om het midwesten achter ons te laten.

Interesse voor een familiereis door Midwest-Amerika?

Heeft u het zuidwesten van Amerika al gezien of wilt u iets meer buiten de gebaande paden? Kies dan voor Midwest-Amerika, u gaat er absoluut geen spijt van krijgen! Neem contact met ons op voor een vrijblijvend reisvoorstel. Onze gezinsreizenexperts delen graag de leukste tips voor een reis naar Amerika met kinderen. Deze reis door Midwest-Amerika is al geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar.

Bel of mail ons
Bij een geiser in Yellowstone National Park

Deze reis zelf maken met het gezin?