Trustpilot Travelnauts 020 52 89 333
SGR ANVR Calamiteitenfonds
Voorstel aanvragen

Lees alles over reizen in deze tijd en de drukte op Schiphol.

Boek uw familiereis met een gerust gevoel

Kijkt u er ook zo naar uit om weer een mooie reis te maken met uw gezin, maar heeft u tegelijkertijd vragen over reizen in deze tijd en wilt u weten wat Travelnauts u kan bieden? Dat snappen wij maar al te goed. Wij laten u graag zien hoe wij werken, welke flexibele voorwaarden wij bieden als de situatie daar om vraagt en naar welke bestemmingen u wat ons betreft met een gerust gevoel kunt reizen. Vragen over de drukte op Schiphol deze zomer? Ook daarvoor geven we een aantal tips, zodat u zo goed mogelijk voorbereid op pad gaat.

Schiphol

Drukte op Schiphol

Update 17-6-2022
Schiphol gaat het aantal vertrekkende passagiers op Schiphol deze zomer beperken. Wanneer er iets wijzigt in uw vlucht nemen wij direct contact met u op. U kunt erop vertrouwen dat wij uw reservering nauwlettend in de gaten houden. U hoeft hierover geen contact met ons op te nemen.

We krijgen (terecht) steeds meer vragen over de drukte op Schiphol en wij begrijpen en delen de zorgen. De realiteit is dat we de drukte op Schiphol niet kunnen beïnvloeden en er geen kant-en-klare oplossing is. De verwachting is dat we deze zomer te maken zullen hebben met lange wachtrijen. Deze problematiek kent geen quick fix en zal niet binnen een paar weken verholpen zijn. Wel willen we benadrukken dat vooral de extreme en negatieve ervaringen het nieuws halen, maar dat er ook duizenden passagiers per week zijn die een positieve ervaring hebben bij de start van hun reis. Om uw eigen reis zo soepel mogelijk te laten verlopen, delen we een aantal tips waarmee u goed voorbereid op reis gaat.

Tips voor vliegen vanaf Schiphol

Check online in voor uw vlucht
Wij adviseren u altijd online in te checken zodat u al in het bezit bent van uw boardingpass.

Ga op tijd naar Schiphol
Normaal gesproken is het advies om 3 tot 4 uur voor vertrek aanwezig te zijn op de luchthaven voor een intercontinentale vlucht. De incheckbalie/ bagage afgifte gaat over het algemeen 3 uur voor vertrek open, maar vooraan in de rij staan zorgt ervoor dat u sneller naar de security check door kunt. Ons dringende advies is om de Schiphol app te checken. Hierin kunt u precies zien welke drukte er wordt verwacht, uw vluchtnummer en vertrekdatum invoeren en dan rolt er een concreet advies uit voor hoe laat u aanwezig moet zijn.

Bagage
Het kan gebeuren dat bagage niet aankomt op de eindbestemming en later arriveert. Wij begrijpen dat dit geen fijne start is van de reis. De luchtvaartmaatschappij is verantwoordelijk voor het brengen van de bagage naar uw hotel, u vult hiervoor de gegevens in van uw eerste hotel. Ons advies is om een of meerdere handbagagekoffers mee te nemen met de belangrijkste spullen voor de eerste dagen voor het hele gezin.

Flexibiliteit en geduld
Het zal op de luchthaven drukker zijn dan we allemaal willen en dat vraagt om meer geduld en flexibiliteit van u als reiziger. Wees voorbereid, blijf rustig, doe gemakkelijke schoenen aan en neem drinken en wat versnaperingen mee.

Schiphol

Drukte op Schiphol - hoe gaan we om met

Verzoek tot omboeken naar een andere luchthaven
Uiteraard kunnen wij met u meekijken naar de mogelijkheden voor het omboeken. We kunnen alleen geen enkele garantie geven dat het op een andere luchthaven rustiger is. Niet alleen op Schiphol maar ook op andere luchthavens hebben ze te maken met personeelstekorten. Dit is een wereldwijd probleem dat alle luchthavens en luchtvaartmaatschappijen treft, alsmede ook autoverhuurders, hotels, horeca, etc.

Daarnaast moet u rekening houden met het volgende:

  • Bij het opnieuw inboeken van de vluchten gelden de op dit moment geldende tarieven. Deze zijn een stuk hoger dan het aan u doorberekende tarief, door de inmiddels enorm afgenomen beschikbaarheid en de verhoogde brandstofprijzen.
  • Vanaf andere luchthavens kunt u doorgaans niet rechtstreeks vliegen naar uw eindbestemming en zult u een overstap hebben.
  • Een overstap kan gevolgen hebben voor de bestaande Covid-inreisregels en het eventueel opnieuw ophalen en inchecken van uw bagage.
  • Uw eventueel reeds bestaande stoelreserveringen komen te vervallen.

Geannuleerde vlucht
Wanneer uw vlucht onverhoopt wordt geannuleerd, adviseren wij u zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Als u op Schiphol aanwezig bent, dan dient u in de rij bij de luchtvaartmaatschappij te gaan staan voor een alternatieve vlucht. Wij kunnen u telefonisch assisteren door alvast een alternatieve vlucht te zoeken en deze in uw boeking te zetten. Zodra u dan aan de beurt bent ziet de luchtvaartmaatschappij al een alternatieve vlucht staan. Daarnaast zullen wij zorgen dat onze lokale partners op de hoogte worden gesteld zodat de autoverhuurmaatschappij en verblijven op de hoogte zijn. De kosten hieruit voortvloeiend zijn voor rekening van de luchtvaartmaatschappij.

Gemiste vlucht
De feitelijke reis vangt aan op het moment dat u in het vliegtuig stapt. Als u op weg naar de luchthaven of op de luchthaven zelf vertraging heeft, veroorzaakt door de luchthaven, door autopech of door het openbaar vervoer naar de luchthaven, dan is dat buiten onze invloedssfeer. Wanneer u dus niet tijdig instapt en de vlucht gewoon vertrekt, dan adviseren wij u zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Als u op Schiphol aanwezig bent dan dient u in de rij bij de luchtvaartmaatschappij te gaan staan voor een alternatieve vlucht. Wij kunnen u telefonisch assisteren door alvast een alternatieve vlucht te zoeken en deze in uw boeking te zetten. Zodra u dan aan de beurt bent ziet de luchtvaartmaatschappij al een alternatieve vlucht staan. Daarnaast zullen wij zorgen dat onze lokale partners op de hoogte worden gesteld zodat de autoverhuurmaatschappij en verblijven op de hoogte zijn. De kosten hieruit voortvloeiend zijn voor uw eigen rekening.

Goed nieuws! U kunt weer naar veel bestemmingen op vakantie!

De meeste van onze bestemmingen staan op kleurcode groen of geel en dat is natuurlijk hartstikke goed nieuws. Dat houdt in dat u veilig en weer gemakkelijker kunt reizen. Iedere bestemming heeft echter wel andere inreis-voorwaarden en regels rondom Corona. Bent u benieuwd wat dit betekent voor uw bestemming? Neemt u dan gerust contact met ons op.

De ervaringen van onze gezinsreizenexperts

Hoe ziet reizen in coronatijd er uit? Onze gezinsreizenexperts hebben mooie reizen gemaakt in coronatijd, zowel binnen als buiten Europa, en vertellen u graag over hun persoonlijke ervaringen. Lees hun reisblog.

 

Waikiki Beach
Spelen op het eilandje Vaxholm

Veilig en flexibel op reis met Travelnauts

Wij zijn zo flexibel mogelijk en denken graag met u mee. Als u zich aan het oriënteren bent voor een mooie familiereis, is het goed om te weten dat we de volgende flexibele voorwaarden hebben.

  • Als een land met kleurcode groen, geel of oranje wordt aangepast naar rood, dan kunt u kosteloos annuleren of omboeken*.
  • Als de lokale overheid maatregelen invoert, zoals een avondklok om 21.00 uur of eerder, de horeca wordt gesloten of er geen excursies uitgevoerd morgen worden, dan kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken*.
  • Als er bij vertrek een quarantaineplicht langer dan 72 uur op de bestemming wordt ingevoerd waarbij u in uw hotel moet blijven, kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken*.
  • Wanneer de reis niet kan worden uitgevoerd omdat de grenzen worden gesloten, dan kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken*.
  • Als de bestemming tijdens uw reis code rood krijgt of er wordt een vliegverbod ingesteld, dan heeft u recht op repatriëring en worden de kosten gedekt door ons als reisorganisatie.
  • Als de voorwaarden van vaccinatie worden aangepast en u er buiten uw macht om niet aan kunt voldoen, dan kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken*. Denkt u hierbij aan een verplichte boosterprik, terwijl u nog niet aan de beurt bent, een verplichte vaccinatie voor kinderen onder de 12 jaar, terwijl dit in Nederland niet zo geregeld kan worden.
    *Omboeken kan naar een andere bestemming of dezelfde bestemming voor een andere reisperiode.

Tip! Indien u op een bestemming met kleurcode groen of geel positief op corona test en u moet in quarantaine, dan dekt bijvoorbeeld verzekeraar Allianz deze kosten.

Wat gebeurt er als de kleurcode van mijn geboekte bestemming wijzigt van groen of geel naar oranje?

Dan kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken als een van onze hierboven genoemde flexibele voorwaarden van toepassing is. Is geen van de flexibele voorwaarden van toepassing, dan kunnen wij de reis veilig uitvoeren zoals met u is overeengekomen.

Kan ik veilig reizen als mijn bestemming code oranje kleurt?

Als de kleurcode van uw bestemming oranje kleurt vanwege corona, dan kunnen wij in veel gevallen uw reis veilig uitvoeren. Wij leggen u graag uit hoe dat precies werkt.

  • We staan in direct contact met onze lokale vertegenwoordiging en weten alles over de situatie ter plaatse.
  • We reizen enkel naar code oranje bestemmingen waar u coronaproof kunt reizen.
  • Indien er de tijdens reis het reisadvies naar rood kleurt repatriëren wij uw gezin kosteloos. Dit doen wij altijd in overleg, dus flexibiliteit en zekerheid gegarandeerd.
  • Zorgkosten of ziekenhuiskosten zijn te allen tijden gedekt via uw basis zorgverzekering. Bij de betere zorgverzekeraars ook als dit komt door corona, wij raden u daarom aan uw voorwaarden te controleren en eventueel uw verzekering aan te passen.
  • Indien u op de bestemming positief op corona test en u moet in quarantaine dan zijn de kosten voor eigen rekening. Wij zijn 24/7 voor u klaar om u te ondersteunen bij het vinden van een verblijfsplaats.
  • Zorg voor een goede annuleringsverzekering. Wij werken samen met Allianz Global Assistance. Indien u vooraf verplicht in quarantaine moet of positief test op COVID-19 en de reis kan niet doorgaan dan wordt dit bij Allianz Global Assistance vergoed.
  • Indien de lokale overheid maatregelen invoeren die uw vakantieplezier beïnvloeden ( bijvoorbeeld avondklok, sluiten van horeca en toeristische attracties) kunt u de reis kosteloos annuleren of omboeken.
  • De branche organisatie ANVR staat achter dit besluit en steunt alle reisorganisatie die reizen naar oranje bestemmingen uitvoeren.
  • Voor u op reis gaat ondertekent u een disclaimer met de door de Travelnauts opgestelde coronavoorwaarden.
Ayutthaya

Reizen tijdens corona, ook dan denken we met u mee

01-01-2022

''Fantastisch reisbureau''

Hun advies op maat, hulp en geduld tijdens Covid omboekingen, bijstand in alle aspecten van onze reis zorgen ervoor dat we zeker bij een volgende reis bij hen terecht zullen komen.
De travelnauts proberen er echt voor te zorgen dat je een onvergetelijke ervaring hebt en dat je kinderen de wereld gegund wordt 🙂
Thx travelnauts en tot de volgende keer!

Roland Brouns

05-09-2021

''Kroatië in Corona-tijd met Travelnauts''

We hebben al een aantal keer een mooie reis gemaakt via Travelnauts. In verband met Corona moesten we flink schakelen in wat haalbaar was en wat niet en Travelnauts schakelde onvermoeibaar met ons mee, net zo lang tot de reis helemaal naar onze zin was. Onze volgende reis zullen zij ook verzorgen.

Ingrid

18-08-2021

''Aanrader''

Stellen prachtige maatwerk reizen samen (binnen en buiten Europa) met bijzondere locaties, waarbij goed geluisterd wordt naar de wensen van de klant. Deskundig, service- en klantgericht niet alleen tijdens het samenstellen van de reis, maar ook bij onverwachte momenten tijdens de reis. Wil je genieten van een mooie zorgeloze vakantie met kinderen dan is dit de juiste keuze.

Annemiek Hogeslag

Wat voor gevolgen heeft de huidige situatie in Oekraïne?

De oorlog in Oekraïne houdt ons allemaal bezig. We begrijpen dat u zich afvraagt of het invloed heeft op uw reisplannen. Zodra het onveilig is om naar een bestemming af te reizen, zal het ministerie van Buitenlandse Zaken het reisadvies aanpassen naar kleurcode oranje of rood. Bij een oranje of rood reisadvies vanwege oorlogsdreiging kunt u omboeken of de reis kosteloos annuleren. Er zijn bij diverse verzekeraars ook aanvullende clausules af te sluiten met terreur- en oorlogsdreiging.

Handige websites

  • Op de website van de ANVR is voor u als consument een FAQ geplaatst met veel gestelde vragen over het Corona virus met betrekking tot reizen in het algemeen.
  • Op de website van het RIVM kunt u per bestemming zien van hoeveel besmettingen sprake is. RIVM wordt dagelijks ge-update aan de hand van de nieuwe ontwikkelingen.
  • Op de website van het Ministerie van Buitenlandse zaken wordt er uitleg gegeven over de kleurcodes en hier vindt u tevens het advies per land.
  • Op de website van Nederland Wereldwijd kunt u zich aanmelden als u voor een bepaalde bestemming informatie wilt per sms als de veiligheidssituatie verandert in uw reisperiode.
  • In deze video kunt u zien welke maatregelen KLM neemt om veilig te reizen
  • In Luchtkwaliteit aan boord KLM krijgt u meer informatie over de luchtkwaliteit aan boord van een KLM vliegtuig

Daarom Travelnauts

  • Kleinschalige ervaren organisatie, sinds 2007
  • Bijzondere familiereizen; van A tot Z én op maat
  • Verrassende tips van gezinsreizenexperts voor u én de kinderen
  • Waardering van onze reizigers: 4,5*
  • Flexibiliteit en maximale zekerheid
  • 24/7 bereikbaar tijdens uw reis
Terug | Naar boven

Wilt u reisinspiratie ontvangen en geen enkele tip van onze experts missen?

Meld u dan nu aan voor onze tweewekelijkse nieuwsbrief.