Vragen over uw reis

Je gunt je kind toch de wereld!

Het is zover de zomervakantie staat voor de deur, veel reizigers maken zich klaar om op vakantie te gaan. Waarheen? Dat maakt niet uit, als het maar een andere bestemming is dan thuis. Uiteraard zullen er vele vragen zijn over de reis. Wij proberen deze zoveel mogelijk te beantwoorden.

Inchecken zonder vouchers

Vakantiegangers die een mooie reis met Travelnauts op de planning hebben staan, hebben een reispakket aan huis of digitaal ontvangen. Per bestemming kan het verschillen of er losse hotelvouchers of een reis-itinerary bij de documentatie zit.

Gelukkig zijn er steeds meer bestemmingen die digitaliseren en vragen niet meer om een geprint voucher. In de huidige tijd is het namelijk niet altijd meer nodig om op papier een los hotel voucher in te leveren. Dit heeft onder andere te maken met de administratie die natuurlijk ook steeds meer gedigitaliseerd wordt. Hotels zijn op de hoogte van uw komst en vragen slechts ter verificatie om het paspoort te laten zien. Wij vinden het belangrijk om te benadrukken dat u niet verplicht bent om het paspoort in te leveren, het kan zijn dat zij een fotokopie maken van één van de paspoorten, maar inleveren is niet verplicht. Daarnaast kunt u er ook altijd voor kiezen om bij het fotokopie dat gemaakt is door het hotel uw BSN-nummer af te schermen.

Ophalen van de huurauto

Daar staat u dan, klaar met de papieren te wachten totdat u aan de balie de gegevens kan doorgeven en de geboekte huurauto kan ophalen. Hoe verloopt dit, wat gaan ze vragen en wat kunt u verwachten.

Het ophalen van een huurauto brengt attentie, een vele verzekering verhalen en medewerkers die werken op commissie basis met zich mee.

Allereerst brengen we de attentie op het werken op commissie basis. Veel medewerkers die werken achter de balie bij een autoverhuurder verdienen het minimum loon. Hetgeen wat hen extra loon bezorgt is commissie. Hoe meer zij aan de klant weten te verkopen, hoe meer loon zij ontvangen. Natuurlijk is de ene medewerker hier beter in dan de ander of hecht hier meer waarde aan. Helaas is dit een onvermijdelijk item wat een reiziger tegen komt bij het ophalen van de auto. Ze kunnen met verschillende verhalen komen om u te laten twijfelen, bijvoorbeeld ‘als ik uw gezinsgrootte zie dan gaat dat nooit in deze auto passen’, ‘u bent niet volledig verzekert en de bekende ‘uw geboekte categorie is niet meer beschikbaar, u dient bij te betalen om alsnog op pad te gaan met een grotere auto’. Wij van Travelnauts adviseren hier altijd vriendelijk voor te bedanken. Mocht u twijfelen neemt u dan altijd contact op met de organisatie waar u geboekt heeft. Indien de reiziger akkoord gaat met bijvoorbeeld de grotere huurauto worden de kosten automatisch van de creditcard ingehouden, deze kosten zijn voor eigen rekening.

 

Per land zijn er verschillende verzekeringen van toepassing. Een kleine greep uit de verzekeringen waar u op kunt letten, bijvoorbeeld de aansprakelijkheidsverzekering en het bedrag waar u tot gedekt bent. Onderdelen hiervan kunnen ook gedekt zijn bij een reisverzekering (afhankelijk van de verzekeraar), gaat u dit altijd even na.
Daarnaast is het altijd goed om te kijken naar het eigen risico. Bij enkele verhuurders is dit inbegrepen, bij andere kunt u dit vooraf afkopen. Het is van ons een tip om dit altijd van tevoren na te gaan.

Het contract van de huurauto dient u altijd goed en met attentie door te lezen. Bij het in ontvangst nemen van de auto wordt het huurcontract opgemaakt. U tekent voor akkoord van hetgeen hierop wordt vermeld. Overtuigt u zich ervan dat de verzekeringen die u niet wenst, niet alsnog staan vermeld en zet u hierbij zeker GEEN paraaf voor akkoord. Ditzelfde geldt voor een ‘upgrading’ naar een hogere autoklasse, die u mogelijk zal worden aangeboden. Zodra u hiervoor tekent, gaat u vrijwillig akkoord en moet u ervoor betalen. Achteraf reclameren in Nederland is bijzonder moeilijk en leidt over het algemeen niet tot restitutie van deze kosten. Let er echter op dat extra’s die reeds bij het door u betaalde huurbedrag zijn inbegrepen wel op de rental agreement worden vermeld. Op de huurovereenkomst worden de onderdelen die u accepteert met “accept” aangegeven en de onderdelen die u niet accepteert met “decline”. U zet uw paraaf bij alle onderdelen. Indien mogelijk kunt u de huurauto vóór het tekenen van het huurcontract nakijken op eventuele gebreken. Laat voorkomende gebreken (bijvoorbeeld een deukje) op het contract aantekenen en controleer of alles compleet is: krik, dopsleutel en reservewiel. Is dit mogelijk en heeft u reeds het huurcontract getekend, dan adviseren wij altijd voordat u de garage uitrijdt foto’s van de huurauto te maken.

Visum aanvragen

Een visum is een document waarin toestemming wordt gegeven om voor een bepaalde tijd een land in te kunnen komen en om er te verblijven. Dit doet het land vaak om controle te houden over wie en hoeveel mensen het land in komen. Een visum kan bestaan uit bijvoorbeeld simpel een stempel, een sticker of uit een document.

Voor bijna al onze reizen geldt dat de visa niet zijn inbegrepen. Als reiziger bent u zelf verantwoordelijk om over de juiste grensdocumenten te beschikken. Wij werken samen met Visa4Travel, waar u eenvoudig online een visum voor uw hele gezin kunt aanvragen. Heeft u vragen over het aanvragen van een visum? De collega’s van Visa4Travel zijn iedere dag bereikbaar voor al uw vragen.

Reist u naar of via Amerika of Canada?
Het is verplicht om voor het reizen naar en via de VS een ESTA formulier aan te vragen. Voor het reizen naar en via Canada is het verplicht om een Electronic Travel Authorization (ETA) aan te vragen.

Vraag uw visum of E(S)TA aan via onze partner: Visa4Travel

Inentingen

Wij werken samen met Thuisvaccinatie.nl, dit is het grootste landelijke vaccinatiecentrum waarbij u thuis gevaccineerd kunt worden. Dus geen wacht- en reistijd meer! Naast vaccinaties geven de artsen van Thuisvaccinatie ook praktische gezondheidsadviezen over o.a. voedsel, drinkwater en hygiëne op uw reisbestemming.
Uw maakt via onderstaande knop een afspraak wanneer het u uitkomt, zelf ’s avonds en in het weekend, zonder hier extra kosten voor te betalen.

Thuisvaccinatie.nl werkt alleen met BIG-geregistreerde artsen die vakkundig vaccinaties zetten en advies geven. De tarieven liggen op hetzelfde niveaus als de GGD’s of huisartsen. Ook worden de vaccinaties meestal (deels) vergoedt door de zorgverzekeraars. Kijkt eens op thuisvaccinatie.

Blijf op de hoogte van de mooiste familiereizen

Wilt u ook op reis met de kinderen? Bekijk al onze familiereizen. Wilt u verder lezen, leuke reistips en foto’s bekijken, op de hoogte blijven van aanbiedingen en de reiservaringen van andere avontuurlijke gezinnen volgen? ‘Like’ ons dan op Facebook, volg ons op Instagram of schrijf u hieronder in voor onze nieuwsbrief.