Reisverslag familie op reis door West-Amerika

Je gunt je kind toch de wereld!

met kinderen van 12 en 17 jaar

Wie zijn wij : Familie Rutten – Lowette uit Hasselt

Waar ging onze reis naartoe: We deden een maand lang een roadtrip aan de Westkust in de US

We zijn helaas terug van weggeweest. Vorig jaar in augustus zijn we samen met jullie begonnen aan het plannen van onze zomervakantie richting de USA. Dankzij jullie topmedewerkers verliep het plannen van de trip en het kiezen van de hotels, auto,… echt van een leien dakje. Voor mij persoonlijk, als mama, zou het een heel belangrijke reis worden, want onze oudste kanjer van een zoon van 17 jaar had al langer laten weten dat hij vanaf zijn 18e, niet meer met ons mee op reis zou gaan, maar met de vrienden. Ik zag deze reis dus als een soort afsluiter  van een reeks mooie gezinsvakanties samen en ik moet eerlijk bekennen, dat doet wel wat met een moederhart. Ik wou dan ook dat de laatste een echte topper zou worden! We boekten een maand lang een roadtrip aan de Westkust in de USA . En we telden snel maar zeker af.

Op maandag 3 augustus brachten we onze lieve viervoeters naar hun verblijf bij ouders en schoonouders en vertrokken we naar Amsterdam. We hadden op dinsdag 4 augustus onze vlucht om 9.50u, maar wilden het op het gemakje doen. We boekten ons een overnachting in een hotel aan Schiphol, zodat we niet in het midden van de nacht reeds moesten vertrekken, want er wachtte ons nog een lange dag in San Francisco. Strak volgens plan hief onze vlieger zijn pootjes van de grond om 10u en vertrokken we op avontuur.  We vlogen 9u terug in de tijd, want om 12u ’s middags landden we veilig en wel op de luchthaven in San Francisco. Koffers oppikken en een taxi vinden om naar het hotel te rijden ging reuzevlot!!! Snel even de thuisblijvers verwittigen dat we goed waren aangekomen en hup… Zo kwamen we rond 14u al aan in ons hotel op Fisherman’s Warf.  Dank je wel, Travelnauts, DE perfecte locatie om San Francisco te verkennen!!! Een aanrader!

3 dagen San Francisco
Onze hoogtepunten op een rijtje:

• Alcatraz by night!

Wow, wat een ervaring, wat een sfeer! We deden de audiotour ’s avonds. Meerdere keren kreeg ik   kippenvel wanneer ik langs de cellen struinde. Ik kan het niet beschrijven, maar er hangt iets  over de gevangenis. Een fantastisch, maar ook beklijvend gevoel.  Deze mag je niet missen als je naar San Francisco gaat. Het is ook top dat de audiotour in het Nederlands te doen is, vooral voor jongere kids.

• Pier 39

Helemaal te gek! Je waant je bijna in Disneyland Mainstreet! Ongelooflijk gezellig, leuke zaakjes,  heerlijk sfeertje!

• Golden Gate Bridge en Sausalito

Met de Hop on/off bus deden we een tour door San Francisco. Heel fijn om zo de hele stad een keertje te zien. We zijn over de brug gereden en dan aan de overkant…wat een zicht!!?? Daar namen we dan de volgende hop on/off richting Sausalito. Een klein stadje aan het water, tegenover San Francisco dus. Supergezellig!! Een aanrader om te doen!

• Cablecar

Het typische trammetje, bekend van series en films, dat je van de ene kant van San Francisco naar de andere kant rijdt. Fantastisch leuk om te doen! Wij reden er op onze eerste dag mee van Fishermans Warf tot Union Square, het shop district!! 😉

Na onze 3 goedgevulde dagen San Francisco namen we de taxi richting luchthaven, naar de autoverhuur. We hadden reeds op voorhand ingecheckt en op nog geen half uurtje tijd stonden we met de sleutels in onze handen klaar om er zelf op uit te trekken! Wow, wat een top auto!! We namen de upgrade naar een SUV en kregen een splinternieuwe Ford Explorer ter beschikking. Eerlijk gezegd…het Amerikaanse verkeer dat was wel heel even wennen

• De verkeerslichten staan altijd aan de overkant, je hebt dus al makkelijk de neiging om te ver te rijden. 🙂
  • Bij rood licht mag je wel doorrijden als je rechts moet afslaan. Help!! Hoe raar!
  • Op een kruispunt zonder lichten, moet iedereen stoppen en de eerste die er stond moet als eerste doorrijden enzoverder
  • We zetten onze allereerste rit met de nieuwe auto verder naar Yosemite. Hier heb ik mijn hart verloren, ZO ongelooflijk mooi!  We verbleven in een PRACHTIG hotel gelegen in het midden van het bos, Tenaya Lodge. Na 3 dagen stad waren we meteen helemaal zen.

2 dagen Yosemite

• Summerdale Camp

In het hotel kozen we de eerste avond voor een bbq als diner. We werden via pijltjes het bos  ingestuurd en kwamen aan op een magische plek! Allemaal strobalen, houten bankjes, reuzen bbq, podium met 2 countryzangers.We konden gaan boogschieten en hebben heerlijk gegeten, gezongen,… WAT een avond!!

• Yosemite Falls

We bezochten de Yosemite falls heel vroeg in de ochtend! Waren er reeds rond 8u om de hitte en het volk voor te zijn. 1 van de mooiste wandelingen die we maakten. Het leidde ons langs kleine beekjes tot aan de grote waterval. Iets verderop, met zicht op de waterval, picknickten we. Het was een wondermooi plekje waar we allemaal een beetje stil van werden.

• Washburn Point

Op weg naar Glacier Point is er net voor je aan de top bent een laatste stop, Washburn point. En deze vonden we eigenlijk NOG mooier dan Glacier Point. Hier heb je een beter zicht op de watervallen die naar beneden storten en natuurlijk de half dome en andere uitzichten.   Tip : Ga a.u.b. NIET op de toiletten die daar staan. Ieuw!!

• Nelder Grove

Aangezien Mariposa Grove niet open was wegens werken, werden we door een mevrouw aan de infobalie van het hotel naar Nelder Grove gestuurd voor een Sequoia wandeling. Deze wilden we absoluut gedaan hebben. Het is echt de moeite! Heel rustig, weinig volk (denk dat het iets minder bekend is) en de rit ernaartoe is op zich al 1 groot avontuur!! Van een bumpy road gesproken!? We waren blij dat we onze 4×4 hadden en dan was het soms nog spannend! 🙂

• Tunnelview

Na ons bezoek aan de Yosemite Falls hielden we een stop aan tunnelview. We stapten met z n 4-tjes uit, ik kon niets gezegd krijgen, ik kreeg de krop in de keel en de tranen rolden over mijn wangen. Zoiets moois had ik nog nooit gezien! Ik was zo ontroerd dat ik dit mocht meemaken samen met de mensen die ik het liefst zie op deze planeet. Ik wist toen dat dit een vakantie zou worden waar ik elk detail van zou meedragen voor de rest van mijn leven. Na 2 prachtige dagen in Yosemite reden we verder naar Mammoth Lakes. Het werd de mooiste rit van onze vakantie langs de Tiogapas die pas een week eerder terug geopend was omwille van de overvloedige sneeuwval afgelopen winter. Het werd een rit vol oooooooooh’s en aaaaaaaah’s. DOE DEZE PAS!!! (tip aan iedereen die deze reis maakt). Het was een weg met gigantische bergtoppen, waanzinnige valleien, prachtige watervallen,… Onderweg hielden we even een korte pauze aan Tenaya Lake en gooiden we sneeuwballen aan een klein ijsmeertje. We arriveerden in de vroege namiddag aan ons hotel, Juniper Springs. Opnieuw een heel mooi hotel, perfect gelegen en vlakbij het fantastisch gezellige centrum van Mammoth Lakes waar je lekker kon eten, gezellig kon winkelen,…

2 dagen Mammoth Lakes

• Mammoth Mountain

Met de gondel gingen we tot op 3500m hoogte naar de top van de berg waar ze nog heerlijk aan het skiën  waren. We stonden daar in short en top met onze voeten in de sneeuw  en keken toe hoe enkele waaghalzen duizelingwekkende afgronden namen op hun snowboards. Zalig!!

• Monolake

We maakten een prachtige wandeling rond Monolake, een meer met tufa’s die duizenden en duizenden jaren oud zijn en zichtbaar zijn geworden door het terugtrekken van het  water. Een uniek natuurverschijnsel op deze aardbol!

• Junelake

Even wat afkoelen en rust zoeken aan dit meertje. We namen picknick mee en luierden enkele uurtjes aan het meertje samen met de plaatselijke Amerikaan. Heel rustig en gezellig. Na onze dagen rust in de natuur vertrokken we op 11 juli richting het bruisende Las Vegas. We reden door Death Valley en hielden een stop aan Badwater, het laagste en heetste punt. Maar liefst 48 graden stonden op de thermometer van de auto. Het werd dan ook een kort fotomomentje aan het zoutmeer en terug de frisse airco opzoeken in de auto, niet te doen die hitte! Het werd onze langste rit van onze vakantie. We reden een dikke 6u van Mammoth Lakes naar

Las Vegas
We verbleven in het luxueuze Mandalay Bay. Prachtig hotel! Aan de incheckbalie besloten we om voor 30 dollar per nacht een upgrade te nemen naar de suites van het rustigere Delano (het broertje van Mandalay Bay). Wow, wat een prachtsuite met een balzaal van een badkamer! Op en top luxe! En daarbovenop hadden we nog een apart, rustig zwembad. Dat was dus lekker chill. 😉

2 dagen Las Vegas

• Strip

Uiteraard kan je niet anders dan deze te doen! Heel indrukwekkend en je moet het allemaal eens  gezien hebben. De kids vonden dit het hoogtepunt, helemaal te gek! Wij vonden het TE druk! Massa’s en massa’s mensen en zo ongelooflijk broeierig heet!

• Sharkreef en witte tijgers

We hadden onze jongste zoon, Robbe, op voorhand beloofd om naar de dieren te gaan kijken.  Het aquarium in Mandalay Bay en de tijgers en dolfijnen in The Mirage. Het was echt heel mooi om te zien allemaal, maar heel veel geld voor wat het uiteindelijk was

Na 2 heel drukke dagen Las Vegas keken we uit om opnieuw de pracht en stilte van de natuur te gaan opzoeken en zo reden we op 13 juli richting Springdale, naar  Zion National Park. We verbleven er in de Hampton Inn & Suites, opnieuw een toppertje van een hotel! Mooie kamers, fijn zwembad, perfect gelegen, vlakbij het park.

1 dag Zion National Park

• Wandeling : The Narrows

Met een shuttle werden we aan het hotel opgepikt en afgezet aan de ingang van het park. Daar huurden we speciale thermische sokken en wandelschoenen om onze wandeling in de Virgin rivier te maken. Opnieuw werden we met een shuttle naar het startpunt van de wandeling gebracht, helemaal op het einde van het park. (auto s zijn niet toegelaten) De rit ernaartoe was op zich al een prachtige ervaring. Aangekomen wandelden we eerst een stuk langs de rivier op tot aan het einde, daar stopte het pad en ging de wandeling verder in het water. Heerlijk verfrissend in deze warme temperaturen en wat een avontuur!! De verschillende dieptes en stromingen maakten het soms spannend om ons staande te houden. De kinderen vonden dit 1 van de leukste wandelingen. We wandelden tussen de gigantische rotswanden van de canyon door!

We verbleven 1 nachtje in Springdale en zetten de volgende dag koers naar de Bryce Canyon. Daar verbleven we in Panguitch in een 6-persoons luxe tent op een KOA camping. Een beetje spannend toch, want het was voor ons de eerste keer kamperen. Nu, deze tent kon je bijna geen tent meer noemen. Perfect proper, heel groot en prima uitgerust!! De tenten werden door Nederlandse mensen uitgebaat. Deze verbleven ook  op de camping en kwamen ons al heel snel een bezoekje brengen en lieten ons weten dat ze er altijd waren als we iets nodig hadden.

Het sanitair was echt SUPER netjes!!! In de kleine superette kochten we wat benodigdheden en ‘s avonds hebben we heerlijk gebarbecued aan ons tentje. De sterrenhemel die we die nacht zagen, deed opnieuw de tranen over mijn wangen rollen. We hoopten dat we een mooie sterrenhemel hier zouden zien, weg van de lichtvervuiling van de stad, maar dit hadden we nooit verwacht! Altijd van gedroomd, nooit eerder gezien.

2 dagen Bryce Canyon

• ATV-tour in Kanab

De eerste dag in Bryce boekten we (reeds van enkele weken tevoren) een ATV-tour door de woestijn. Met een begeleider en 2 ATV-buggy’s crosten we 3 uur lang door het mulle zand van de Pink Sand Dunes. Er werd ook water voorzien en we stopten voor een wandeling naar Peekaboo-slot. WAW WAW WAW!!! Wat een ervaring!! Volle gas stevige heuvels omhoog om daarna weer wat gas terug te nemen om de afdaling in te zetten, onderweg even sandboarden  (met een soort snowboard de zandheuvels afglijden) Het was 1 van de leukste en spannendste activiteiten die we deden! Een aanrader!!

• Bristlecone-loop

We reden met de auto tot het verste punt op de scenic-road (alweer). Ik koos blijkbaar altijd de wandelingen op het verste punt, maar die zijn ook meestal het mooist). Daar picknickten we aan de rand van de ravijn met een vergezicht over de Bryce Canyon om U tegen te zeggen. We wandelden de Bristlecone Loop, een korte wandeling doorheen een bos vol pines met enkele adembenemende haltes om even tot rust te komen en te genieten, genieten, genieten. Het was een korte wandeling. Ik koos altijd bewust kortere wandelingen met de kids in deze hete temperaturen, maar kort wil zeker niet zeggen minder mooi! Een tip voor reizen met kids. 😉

• Gezellige avonden in de tent

Op hotel zitten is altijd erg comfortabel en fijn. Maar in de tent is het zo ongelooflijk gezellig en zo puur. Zelf je potje maken op de bbq, een avondje kaarten, een top ervaring! Na onze 2 avontuurlijke dagen in de tent, was het weer tijd voor een proper toilet en douche op hotel. We reden naar Moab, met een tussenstop aan Capitol Reef National Park. Dit is een niet zo heel druk bezocht park, maar zeker de moeite waard voor een tussenstop onderweg! Prachtige uitzichten en robuuste, dreigende canyons!Aangekomen in Moab zagen we al direct dat we in het centrum van een onwaarschijnlijk gezellig dorpje verbleven. Gezelligheid troef met de vele leuke restaurantjes en kleine winkeltjes, heel fijn om te vertoeven!

2 dagen Moab

• Arches National Park

Wat een prachtig natuurpark! De eerste dag bezochten we dit park in alle vroegte, want het was er bloedheet. Om 6u ‘s morgens ging de wekker af en om 8u stonden we al klaar in het park (wederom op het verste punt in het park de wandeling uitgestippeld) om onze wandeling aan te vangen. Het werd klimmen en klauteren, maar aangezien het nog erg vroeg was, waren er nog maar weinig hikers en viel de warmte nogal mee. We hielden halt aan de Landscape Arch , de grootste boog ter wereld. Indrukwekkend. Onze jongste vond deze wandeling top, omwille van het klimwerk wat er aan te pas kwam. Hij voelde zich een ware freerunner ! 🙂

• Jetboat op de Colorado River

De 2e avond hadden we een jetboat-tour geboekt (reeds lang op voorhand) in de vroege avond. Het begon met een western-diner  en werd vervolgd met een boottocht op de Colorado River met Cowboy Dee als gids. Naarmate de avond viel, werden we weer verwend met de prachtige sterrenhemel en trakteerden ze ons op een mooi lichtspektakel op de canyon waar we langs voorbij voeren met onze boot. Zo stil, zo mooi.een sprookjesavond was het. Op 18 juli was het weer tijd om ons boeltje te pakken en naar de volgende bestemming te reizen. Dit keer naar Monument Valley in het land van de indianen. :-). We verbleven in een TOP hotel met een waanzinnig uitzicht vanop ons terras en prachtige kamers! Gouldings Lodge heet het hotel.

1 dag Monument Valley

• Rondrit in Monument Valley

We hadden eerst een wandeling gepland, maar omwille van de extreme hitte was de trail afgesloten en konden we deze dus niet doen. De andere optie werd dus met de auto een rondrit doen op een nogal bumpy road . Alweer waren we heel blij dat we een stevige jeep onder ons hadden om de putten in de weg te overbruggen. We reden de helft van de tour tot aan het uitzicht aan de 3 gezusters . Wat een mooi zicht over het park! Het bracht wat nostalgie naar boven. Ik moest direct terugdenken aan mijn kindertijd, wanneer ik samen met mijn bompa naar de western films zat te kijken. Zo herkenbare beelden!

• Onweer in Monument Valley

Die avond brak er een stevig onweer uit boven het park. We zetten ons op ons terrasje met z’n 4’tjes en hebben zeker 2 uur lang genoten van een onwaarschijnlijk lichtspektakel door moeder natuur!! Een heel mooie avond met het gezinnetje. Na 1 nachtje in het Navajo-gebied zetten we onze reis verder naar Page, nabij Lake Powell. Opnieuw kregen we de kans om 2 nachtjes in een zeer mooi hotel te verblijven met een prachtig zwembad en ook heel veel Belgen en Nederlanders aanwezig. Leuk!

2 dagen Lake Powell

•  Shooting Range in Page

Een droom die voor onze oudste zoon uitkwam : schieten op een shooting range in de nabijheid, het centrum van Page. WOW!! De shooting range was pas enkele maanden geopend. De instructeur was GE-WEL-DIG!!! Vooraleer we aan onze sessie begonnen, jawel moeder deed ook lekker stoer mee, kregen we alle uitleg over de veiligheidsregels waar we ons aan moesten houden wanneer we een wapen in onze handen kregen. En dan begon het, eerst schoten we met een handpistool, dan een automatisch machinegeweer en dan met een sniper. De laatste was alleen voor vader en oudste zoon. Robbe en ik pasten hiervoor op, want het geweer gaf een enorme terugslag en we wilden niet bont en blauw onze vakantie verderzetten. ;-). Tienerzonen mee op vakantie!? ZEKER doen!! Onze kids gaven licht van gelukzaligheid! 😀

• Antelope Canyon

Wij deden de lower canyon. Zeker en vast de moeite waard om te zien, maar wij vonden het zo onwaarschijnlijk druk en toeristisch uitgebuit! We deden in Bryce de Peekaboo-canyon. Zeker zo mooi, ongeveer hetzelfde, en er is daar geen mens; wat het nog specialer maakt! Maar sowieso was Antelope wel mooi om te zien! Het is wel aanschuiven geblazen, zowel boven als onder in de canyon, dat deed een beetje afbreuk aan het mooie van moeder natuur.

• Horseshoe Bend

van DE mooiste avonden van onze reis : De zonsondergang zien aan  Horseshoe Bend, niet ver van ons hotel gelegen. Sprakeloos was ik, zo mooi!

Op 21 juli reisden we verder richting Flagstaff, Grand Canyon. Tijdens onze rit werden we verrast door een heel zwaar onweer. Amper zicht op de weg, het was even heel spannend, maar we zijn er uiteindelijk goed geraakt. We arriveerden in een prachtig hotel, aan een bos met zeer ruime en chique, pas vernieuwde suites. Er was ook een zeer goed restaurant

2 dagen Grand Canyon

• Cinema

De dag van onze aankomst regende het. Geen weer om buiten te gaan zwemmen dus.
    Namiddag deden we een korte, verfrissende boswandeling en ’s avonds beslisten we dan om in Flagstaff naar de cinema te gaan. Wat een leuke ervaring, een Amerikaanse cinema! We kochten kaartjes voor Spiderman. Geweldige film, leuke zaal en vooral een enorm fijne, spontane sfeer tussen de Amerikanen! Een hoogtepunt voor mijn mannen!!

• Grand Canyon Railway tour

Vele maanden op voorhand boekten we onze trip met de Grand Canyon Railway. Een trein die ons vanuit het kleine, authentieke dorpje Williams naar de South Rim van de Grand Canyon brengt. We gingen eerst ontbijten in Williams in een ECHTE American diner. Voor mij een beetje een droom die uitkwam. Het zaakje lag op de Route 66 die door Williams loopt. Het was zo weggelopen uit een oude Amerikaanse film! Er waren geen toeristen, alleen enkele oudere vaste klanten die er hun scrambled eggs and bacon kwamen eten. Een fantastisch moment voor mij persoonlijk!

Op de trein werd het genieten gewoon verdergezet. Ik waande me 50 jaar terug in de tijd.
Prachtige retro-inrichting in de trein, fantastische reisleiders die ons op hun unieke manier van alle info voorzien hadden en dan had je nog cowboy Jayjay die met zijn gitaar en prachtige stem iedereen wist te ontroeren. Een cowboy en een hele trein die samen Zippediedoeda, zippediedee…my oh my what a wonderful day zongen, daar kwamen de tranen van geluk weer. Na 2 uur rijden, lunchten we even en zetten we de wandeling langs de rim in. Een kleine afdaling gingen we aan, aan het Bright Angel trail, maar niet heel ver. Het was erg warm en we moesten ook weer terug naar boven natuurlijk. De Grand Canyon was mooi, zo mooi en weer zo uniek. Het was de laatste canyon die we bezochten. Net voor we vertrokken heb ik me heel even apart gezet op een muurtje met uitzicht over de canyon. Mijmerend, oh zo dankbaar voor al dit moois. Om half 5 vertrok de trein terug richting Williams. Het einde van een mooie dag, een heel mooie dag.

Op zondag 23 juli vertrokken we richting Phoenix. We boekten hier het Arizona Grand Resort.

Gigantisch hotel met een groot waterpretpark. Even een rustdag aan het zwembad deed deugd. Het was vreselijk warm, dus veel uit het water kwamen we niet. Het was er wel enorm druk, maar toch leuk. Verder dan ons hotel kwamen we in Phoenix niet.

Op maandag 24 juli vertrokken we naar onze volgende korte stop in Palm Springs.
Ons zoneke is jarig!!! Sander werd 17 jaar! Toch wel leuk om dit te kunnen vieren op een unieke plaats in de wereld, niet? In Palm Springs verbleven we in het Renaissance Hotel, weinig volk, mooi zwembad en we genoten van een gratis upgrade naar een Business Suite. Dat was de moeite!!  Door de dag koelden we af aan het zwembad, want het bleef heet heet heet. Die avond mocht onze Sander, naar aloude gewoonte in ons gezinnetje, kiezen waar te gaan eten. Na Tripadvisor geraadpleegd te hebben, koos hij voor een fantastisch Italiaans restaurant op Palm Canyon Drive en klonken we met z’n 4’tjes op het nieuwe levensjaar van onze Sander. Palm Canyon Drive is trouwens wel mooi, leuke shops, bars en restaurants. Zeker de moeite om ‘s avonds eens langs te struinen. Heel mooie stop onderweg in Joshua Tree National Park!! Daar wandelden we het Hidden Valley Trail! Prachtig!! Ook hier verbleven we maar 1 nachtje (wat zeker voldoende is) en vertrokken we 25 juli richting

San Diego.
Dit was het.Een stad naar mijn hart. Hier zou ik kunnen wonen! Opnieuw, ik blijf het precies herhalen, kwamen we in een uiterst mooi hotelletje terecht op een prachtig plekje op Shelter Island!

2 dagen San Diego

• USS Midway

Vliegdekschip in San Diego. Heel indrukwekkend met alle vliegtuigen van vroeger en nu door de marine gebruikt. De jongens vonden dit echt het einde! Onze eerste dag brachten we hier toch zeker een dikke 2u op door.

• Seaport Village

Na het bezoek aan de USS Midway wandelden we richting Seaport Village, een heel gezellig, klein dorpje met leuke bars en mooie shops!

• Gaslamp Quarter

Vanuit Seaport Village wandelden we dan weer wat verder door naar Gaslamp Quarter. Zo tof!!! Een lange straat vol mooie shops en ongelooflijk gezellige bars en restaurants! De sfeer die hier hing was zo ontspannen en leuk!

• Coronado Island

De 2e dag lieten we ons met de Lyft naar Coronado Island brengen. Coronado betekent eigenlijk kroon en ik begreep direct waarom ze dit zo noemden. Wat een prachtige stad, wat een fantastisch mooie woonbuurten!! En dan het uitzicht vanop een klein baaitje op de skyline van San Diego..oh boy…geef me hier een job en ik ben weg uit ons belgenlandje!! Na een half dagje fijn vertoeven langs het strand, in de winkelstraten en door de woonbuurten van Coronado was het tijd om een beetje te chillen aan ons zwembad (zo goed als helemaal voor ons alleen!)

• Old Town

Die laatste avond bezochten we op aanraden van een ouder Amerikaans koppel in ons hotel, Old Town. Je waande je eigenlijk bijna in Mexico. Heerlijk! Allemaal Mexicaanse restaurantjes naast elkaar, ritmische Mexicaanse muziek die door de straat klonk, heerlijke geuren en gelukkige mensen. Een mooie afsluiter van onze 2 dagen San Diego.En dan kwam onze laatste stop eraan.

Los Angeles.
Op 27 juli reden we een kort ritje naar ons hotel. Het was een klein paradijsje, buiten de drukke stad LA, gelegen in Marina Del Rey, net onder Venice Beach. TOP locatie!!!! Een niet al te groot hotel, aan de zee in een kleine baai met palmbomen. Zalig!

3 dagen Los Angeles

• Fietsen van Venice Beach naar Santa Monica Pier

We huurden de dag van onze aankomst 2 fietsen en een tandem en fietsten zo vlak langs het strand richting Santa Monica. Het was een op en top vakantiegevoel. Die stranden..echt een Baywatch-gevoel. Prachtig! Onderweg stopten we even aan Musclebeach om te kijken naar de kleerkasten die er hun oefeningen deden en aan het skatepark op het strand waar stoere skaters hun coolste trucs bovenhaalden. Op Santa Monica Pier was het een drukte van jewelste aan het pretpark, maar mooi en leuk om te ervaren. Onze voorkeur ging uit naar Venice Beach,meer ontspannen, rustiger en puurder.

• Universal Studio’s

HET hoogtepunt voor onze jongens!!! De 2e dag vertrokken we ‘s morgens heel vroeg naar de studio’s. We boekten enkele maanden op voorhand de VIP Experience. We werden om kwart voor 8 heel warm ontvangen met een rijkelijk ontbijtbuffet. Om kwart over 8 nam onze persoonlijke gids ons mee op pad. Met een exclusief busje nam hij ons mee achter de schermen van de filmsets, We werden van voldoende water voorzien omwille van de warme temperaturen en na het bezoek aan de studio’s en achter de schermen ging hij met ons mee richting de leukste attracties. Overal mochten we gewoon voor, als eersten. Nergens moesten we 5 minuten aanschuiven (terwijl de wachtrijen konden oplopen tot meer dan 2u op sommige plaatsen!) en de gids waakte over onze spullen wanneer wij in een attractie gingen. Als lunch kregen we in een heel mooi restaurant een TOP etentje aangeboden met kreeft,… Je kon het niet gek genoeg bedenken. Alles was er! Nadien pikte onze gids ons weer op en vergezelde ons opnieuw verder naar shows. Jurassic Park en Harry Potter waren TE GEK!! Het prijskaartje aan de VIP Experience doet je een beetje afschrikken, maar het was ELKE cent waard!!! Doodmoe, maar ZO gelukkig met deze ervaring, reden we rond 22u ’s avonds terug naar ons hotel.

• Rodeo Drive

De 3e en tevens ook onze laatste dag bezochten we Rodeo Drive. Een heel mooi stukje Beverly Hills! Chique winkels, waanzinnige auto’s die er in aantallen rondrijden alsof het de normaalste zaak van de wereld is… Wij hielden het bij het kijken naar de etalages, want ik wil niet weten wat je daarbinnen betaalt voor een nieuwe handtas of een nieuw horloge. ;-). De laatste dag hielden we het rustig in de namiddag aan ons zwembad aan het strand.  We keken al een beetje terug op die ongelooflijke maand, intens samen op de mooiste plekjes ooit gezien en de leukste dingen ooit samen gedaan. Dankbaar voor alles wat we mochten zien en meemaken keken we ook wel weer een heel klein beetje uit naar het weerzien met ons vrienden en familie thuis uiteraard. En zo stapten we op 30 juli ‘s avonds weer het vliegtuig op richting Amsterdam

Beste Travelnauts medewerkers,

Ik wil jullie bedanken vanuit de grond van mijn hart. Alles, maar dan ook ALLES was perfect geregeld!! We kunnen nergens iets op aanmerken! Dankzij jullie heb ik een wondermooie gezinsvakantie gehad, eentje die voor mij heel veel betekende aangezien onze oudste stilaan zijn eigen vleugels uitslaat. Ik hoopte op de perfect vakantie en jullie hebben daar mee voor gezorgd. DANK JE WEL!

Wij genieten nog verder na met een rugzak vol mooie herinneringen en vertellen uren en uren over onze avonturen aan vrienden en familie.
Ik hoop dat we jullie ook een beetje hebben kunnen laten meegenieten bij het lezen van ons reisverslag!

Bekijk al onze kindvriendelijke reizen naar Amerika